En svensk klassiker

Textstorlek:

Skogs- och jordbruksmaskiner blir allt mer påkostade och avancerade. Men det finns också en annan kategori – slitvargarna – som bara går och går. Under rubriken ”Trotjänaren” letar vi upp veteraner i arbete, fjärran från puts och utställningsskick.

Annons:

Det är ingen överdrift att påstå att far och son, Jan-Erik och Johan Karlsson på gården Mörkasbo, söder om Örebro, äger en riktig svensk klassiker. Traktorn, en Volvo BM 700 turbo från 1980 har bara gått 5 018 timmar.

– Jag köpte den så sent som 2005, delvis av nostalgiska skäl. Jag växte upp i sådana här traktorer och ville äga en, berättar Jan-Erik. Vi hade både en 650 och en 700.
Han köpte traktorn på en gård i närheten. Den hade då bara gått drygt 3 000 timmar.

– Vi jobbar en del i entreprenadsvängen. 2007 grävde vi ner fjärrvärmenätet i Pålsboda, den närmaste tätorten. Då blev det långa och hårda pass för 700:an. Vi använde den för att transportera grus och massor i arbetet.
Sedan dess har den dock fått ägna sig åt mer stillsamma pensionärssysslor.

– Ja, vi har den som extratraktor. Vi flyttar någon vagn ibland, klyver lite ved med den och liknande. Numera känns det som lite begränsande att den bara går i 30. Dessutom varvar den rätt hårt i den farten, menar Jan-Erik.

Volvo BM 700 var en direkt vidareutveckling av Volvo BM 650. Den mest väsentliga skillnaden var att motorn försetts med turbo och därmed fått högre effekt, 90 hästkrafter. Modellen tillverkades från 1976 till 1982. 650 lanserades redan 1970 som en efterföljare till den omåttligt populära Volvo BM 350 Boxer. 650 och 700 tillverkades parallellt fram till 1982.

Båda modellerna sålde bra, totalt över 30 000, varav 700:an cirka 4 500. Bara Volvo BM 350 Boxer kommer i närheten, med cirka 28 000 sålda. En hel del 650:or levererades till försvaret. Det gjordes också chassin som man bygde andra maskiner på, Volvo BM 218 och skogsmaskiner, för att bara nämna några exempel.

Det skulle ha blivit en efterföljare, Volvo BM 2404, som också den skulle vara en vidareutveckling av 650, då med fyrhjulsdrift, ett område där Volvo BM låg lite efter. Fyrhjulsdrift fanns bara att få på den stora Volvo BM 2654. Men i stället köpte finska Valmet Volvo BM. Till en början kallades traktorerna Volvo BM Valmet, men snart försvann Volvo BM ur namnet. 650-700-serien slutade tillverkas först. Valmet hängde ändå kvar med sin traktortillverkning i Eskilstuna fram till slutet av 1980-talet. Man gjorde en efterföljare till Volvo BM 2654.

Annons: