Den grävande spindeln

Textstorlek:

Den påminner om en stor insekt där den klänger sig fast i hoppbacken vid Lugnet i Falun. Det är inte för inte grävmaskinen Kaiser kallas för Spindelgrävare.
– En speciell maskin för speciella ändamål, hävdar Hanno Kershbaumer.

Annons:

 

Kaiser har inte funnits i Sverige tidigare. När dalaföretaget Gustafs Maskiner skulle premiärvisa maskinen blev valet av visningsplats naturligt.

Maskinen som visades var en tiotons grävare. Men dess speciella användningsområde gör att det mesta i den är tämligen överdimensionerat.

– Ja, i och med maskinens förmåga att klättra och höja sig över marken blir ofta påfrestningarna stora. Därför är den överdimensionerad, fortsätter Hannu.

Det säljs ett hundratal Kaiser per år i världen. De flesta används på extremt branta platser.

– Men många används också i vatten. Maskinens underdel är tät och innehåller ingen elektronik eller el. Det gör att den kan gå i tre meter djupt vatten.

Förutom den märkliga undervagnen, med hjulen på ben och stödfötter att köra ner i underlaget, är maskinen också försedd med en stor vinch, som gör att den kan vinscha ner sig själv från en brant. Vinschen är konstruerad så att maskinen hålls ner mot underlaget av vajern.

Grävarens sticka, alltså den yttersta delen av grävaggregatet, är teleskopisk och kan skjutas ut långt från maskinen. Det är bland annat till hjälp när man klättrar.

Kaiser finns i flera utföranden, bland annat med fyrhjulsdrift. Maskinen som visades var tvåhjulsdriven, hjulen drivs av hydraulmotorer, en vid varje hjul.

– De flesta levereras med tvåhjulsdrift. När man klättrar, eller tar sig fram på en sjöbotten är driften på hjulen ofta underordnad man drar sig fram med grävarmen och maskinens ”ben”.
Maskinen är tänkt att fungera som allt i allo.

– Ja, släntklippare, och borr-rigg exempelvis, finns bland tillbehören. I Sverige tänker vi oss också en del maskiner med skördarhuvud för skogen. VI har sålt flera maskiner till Norge som går i skogen, ofta då på branta, svårtillgängliga avverkningar. Hydraulkapaciteten är 290 liter i minuten.

En av alla speciallösningar är att undervagnens centrum utgörs av en stor dieseltank. Det finns ytterligare en, uppe i maskinen.

– De rymmer 400 liter. Det är viktigt. Där de här maskinerna jobbar får ofta maskinisten bära upp diesel om det tar slut, säger Hanno.

Det är alltså numera Gustafs Maskiner som är generalagent i Sverige.

Kaiser har huvudkontor i Lichtenstein, där också grävmaskinerna tillverkas. Fabriker finns också i Österrike, Slovakien och FInland. Förutom grävmaskiner tillverkar man slamsugare, spolbilar.

Det finns en liknande maskin, Menzi Muck. Likheten är ingen slump. Företaget hette från början Kaiser Muck. Grundarna valde att gå skilda vägar.

Den som ska köra en Kaiser kan gå på ett speciellt träningsläger i Lichtenstein för att lära sig bemästra den märkliga maskinen på ett säkert sätt. Det finns också en speciell Spider-club, där förare tävlar att göra olika tirck med maskinen.

– De flesta levereras med tvåhjulsdrift. När man klättrar, eller tar sig fram på en sjöbotten är driften på hjulen ofta underordnad man drar sig fram med grävarmen och maskinens ”ben”.
Maskinen är tänkt att fungera som allt i allo.

– Ja, släntklippare, och borr-rigg exempelvis, finns bland tillbehören. I Sverige tänker vi oss också en del maskiner med skördarhuvud för skogen. Vi har sålt flera maskiner till Norge som går i skogen, ofta då på branta, svårtillgängliga avverkningar. Hydraulkapaciteten är 290 liter i minuten.

En av alla speciallösningar är att undervagnens centrum utgörs av en stor dieseltank. Det finns ytterligare en, uppe i maskinen.
– De rymmer 400 liter. Det är viktigt. Där de här maskinerna jobbar får ofta maskinisten bära upp diesel om det tar slut, säger Hanno.
Kaiser har huvudkontor i Lichtenstein, där också grävmaskinerna tillverkas.

Det finns en liknande maskin, Menzi Muck. Likheten är ingen slump. Företaget hette från början Kaiser Muck. Grundarna valde att gå skilda vägar.
Det är numera Gustafs Maskiner som är generalagent i Sverige.
Den som ska köra en Kaiser kan gå på ett speciellt träningsläger i Lichtenstein för att lära sig bemästra den märkliga maskinen på ett säkert sätt. Det finns också en speciell Spider-club, där förare tävlar att göra olika trick med maskinen.

 

 

Annons: