Gul trotjänare

Textstorlek:

Skogs- och jordbruksmaskiner blir allt mer påkostade och avancerade. Men det finns också en annan kategori – slitvargarna – som bara går och går. Under rubriken ”Trotjänaren” letar vi upp veteraner i arbete, fjärran från puts och utställningsskick

Annons:

Volvo BM:s baklastare har figurerat här tidigare. De är värda att nämnas igen för att de fortfarande nästan 30 år efter att de slutade tillverkas är vanliga, både som veteraner och trotjänare i dagligt arbete, inte minst på lantbruk runt om i landet.

Man brukar tillskriva Bröderna Lundbergs mekaniska verkstad i Skellefteå den första baklastaren. Den byggdes med en Fordsontraktor som bas. 1957 inleddes ett långt och framgångsrikt samarbete med Volvo BM. Lundbergs tillverkade hela 26 000 baklastare åt Volvo BM, medan Volvo BM själva tillverkade 7 000 på sin fabrik i Arvika.

Ulf Karlssons LM 218 är från 1969. Modellen presenterades dock redan 1959. Den var tvåhjulsdriven och byggde på komponenter från den populära jordbrukstraktorn BM Boxer. Det innebär bland annat trecylindrig motor. Ulfs maskin har manuell fram och back, med vanlig koppling.
– Det är bara en fördel när grejerna börjar bli gamla. Det går fint att exempelvis plocka sten med den här, något som lär gå mindre bra med en gammal sliten konverter.

Det fanns alltså en variant, TD, med konverter. På en sådan behöver man inte koppla. Konvertern fungerade bra. Men de här maskinerna har ofta fått slita mycket hårt i tiotusentals timmar. Med tiden blir konvertern sliten och kräver nästan gasen i botten för att maskinen ska börja rulla.
218 tillverkades i 8 328 exemplar. Den blev den första rejäla exportframgången för Volvo BM. Man kan nog säga att den banade väg för det internationella storföretag Volvo construction equipment är i dag.
– Jag köpte den 1992. Redan då var det ju en mycket gammal maskin. Jag hade avvecklat mjölkkorna, men odlade fortfarande spannmål och hade köttdjur. Jag utfodrade med rundbal och hade en gammal BM 35 med frontlastare. Det här var något helt annat.

Ulf har sedan några år arrenderat ut sin jordbruksmark. Men lastaren får fortfarande göra tjänst som bland annat snöskottare.
– Ja, vintern 2009/2010 hade vi inte klarat oss utan den. Då var den det enda som dög för att lasta bort snön när det drev igen.
När Svea Jord & Skog var på besök hade Ulf precis varit ute och sandat med sin 218.
Interiören är mycket enkel, en stol, en ratt, två växelspakar och tre hydraulreglage.
– Ja, två ventiler för lastaren och en för en tredje funktion. Nackdelen med den här är ju insteget. Jag börjar få lite svårt att röra mig. Jag har därför tagit bort dörren. Det blir ju lite dragigt, men eldar man på ordentligt med värmen gör inte det så mycket. Hytten är ju smal, men det tycker jag inte gör så mycket.

Just insteget, med dörren framåt, var en sak som kritiserades på baklastarna. Många har, i likhet med Ulfs, ingen framdörr. Man får klättra in över lyftarmarna. Sikten bakåt var heller inget att hurra för. Påkörningsolyckor var vanliga.
– Jag köpte den av en entreprenör som haft den till att ploga isbanor i Örebro. Den har släta, lastbilsliknande däck som är förvånansvärt bra på halt underlag. Med kedjor finns det inget som stoppar min 218.

 

Annons: