Befriande enkel traktor

Traktorn är förhållandevis kompakt.
Textstorlek:

Japanska Kubota jobbar nu på bred front för att ta marknadsandelar i Europa. Man har precis börjat sälja den nya GX-modellen i Sverige. Vi provkörde.

Annons:

Även om Kubota är mycket små på jordbrukstraktorer i Sverige är det inte precis något litet företag som nu knackar på dörren. Kubota är världens tredje största traktortillverkare, det är bara CNH och John Deere som är större. Kubota grundades 1890. Den första traktorn tillverkades 1961.

Fyrhjulsdrift kom redan 1974. Märket blev tidigt en succé i USA.

Tillverkningen har varit tämligen inriktad på det asiatiska jordbruket, med små traktorer. På repertoaren står står också riströskor, grävmaskiner, hjullastare och diverse inomgårdsutrustning för rishantering, bland annat utrustning för småskalig tvätt och skalning av ris. Företaget är också en av världens största tillverkare av dieselmotorer.

De små traktorerna har funnits i Sverige i säkert 30 år. Golfbanor, kommuner, kyrkogårdar och liknande har varit huvudkundgruppen.

I fjol köpte Kubota norska Kverneland. och betalade kontant med en fjärdedel av fjolårets vinst.

Köpet är ett sätt att närma sig den europeiska marknaden.

– Men man ville också åt Kvernelands teknik. Kverneland är duktiga på iso-busteknik. Den divisionen ska nu överföras till hela Kubota-sortimentet, berättar Thorbjörn Fintling på Svenningssens Maskin AB, som är generalagent för Kubota i Sverige.

Den nya GX-modellen är Kubotas hittills största traktorserie. Den finns från 110- 135 hästkrafter. Det är en förhållandevis kompakt och smidig traktor. De fyrcylindriga motorerna klarar de senaste avgaskraven i EU med hjälp av regenererande partikelfilter. Man behöver inte tanka adblue.

Växlingen sker via en treväxlad grupplåda och powershift med åtta steg. Fyra steg kan programmeras så att traktorn växlar automatiskt. Känsligheten, om traktorn ska prioritera kraft eller ekonomi, kan ställas. Fram/back hanteras kopplingsfritt, med spak på vänster sida under ratten.

I hytten sitter det mesta där man förväntar sig det. Interiören känns befriande enkel. Dataskärmar, touchscreenpaneler och liknande lyser med sin frånvaro. Den yttre hydrauliken, fyra dubbelverkande uttag, styrs med mekaniska ventiler. Trepunktslyften är däremot elektronisk, med en rad inställningsmöjligheter. Knapparna på bakskärmen är tryckänsliga. Ju hårdare man trycker, desto snabbare rör sig hydraularmarna.

Hytten är ljus och rymlig. Sikten är god; dörren utgör hela sidan. Det blir dyrt att byta glas, men insteget är mycket bra, liksom sikten. Takfönster i framkant för frontlastarkörning är standard. Hytten är dock ofjädrad. Däremot är framaxelfjädring standard.

Traktorn känns smidig att köra. Kubota har en alldeles speciell framaxel som ger god vändradie. Framaxeln är helt tät. Istället för knutar, som vi är vana vid, finns ett slags vinkelväxlar som delar olja med differentialen, ett resultat av Kubotas långa erfarenhet av risodling. På hemmamarknaden går framaxeln ofta under vatten på de här traktorerna.

En helt unik finess är vad Kubota kallar Bi-speed turn. Med en liten knapp aktiveras en funktion som gör att framhjulen snurrar dubbelt så fort vid fullt rattutslag. Resultatet blir att vändradien minskar dramatiskt. Man får verkligen känslan av att traktorn nästan vänder på stället. Det fungerar bättre än styrbromsar. Funktionen borde vara en dröm på vändtegar och när man kör med frontlastare i trånga utrymmen.

Priset för GX 135 är drygt 600 000 kronor. Med lastare tillkommer drygt 100 000.

Henrik Östensson

 

Kubotas speciella framaxel. Den är en effekt av att traktorerna ofta körs i risodlingar på hemmamarknaden. Säkerligen ingen nackdel i Sverige heller.

 

Traktorn är förhållandevis kompakt.

 

Thorbjörn Fintling på Svenningsens maskin osm säljer Kubota i Sverige.

 

Filter och likande sitter lätt åtkomliga under en en uppfällbar huv.

Annons: