En grön drake från Iowa

Textstorlek:

Skogs- och jordbruksmaskiner blir allt mer påkostade och avancerade. Men det finns också en annan kategori – slitvargarna – som bara går och går. Under rubriken ”Trotjänaren” letar vi upp veteraner i arbete, fjärran från puts och utställningsskick.

Annons:

Precis som andra unga bygger jordbrukarbarn drömmar och myter. När Göran Torstadius var 15 år var det allra häftigaste som fanns i traktorväg John Deere 4640, en drömmaskin från det stora landet i väster. I dag ingår den gamla stordragaren från Waterloo i Görans egen maskinpark

– När jag behövde en större traktor i mitt vårbruk var budgeten begränsad. Jag hittade den här 4640 i Västergötland och insåg att den förmodligen skulle passa bra.

När Görans 4640 var ny, 1980, var den en verklig dräpare med drygt 170 hästkrafter, en främmande fågel i ett land av Volvo BM, gamla Fordar och gamla MF. Designen är typiskt amerikansk, med hytten långt bak och en lååång motorhuv. Hydraulpumpar och hjälpaggregat sitter monterade framför motorn.

Det är mycket amerikanskt järn man får för pengarna. Traktorn väger en bit över åtta ton.

– Hytten var ju speciell med sin rundade framsida och insteg snett framifrån. Dörrstolpen framåt kan tyckas knepig, men konstruktörerna borta i Iowa hade tänkt till. Dörrstolpen satt i rät linje med luftfiltret och avgasröret för minsta möjliga siktbortfall. Det här var decennier innan sådant flyttade in till hörnstolparna som på dagens traktorer.

Interiören känns förvånansvärt modern. Reglagen koncentrerade till höger sida, i olika färger beroende på vad de ska användas till. Ratten går att höja, sänka och böja ner mot föraren.

Traktorn har inte den för John Deere så typiska powershiften.

– Nej, här i Sverige tyckte vi på den tiden att den erbjöd för få växlingssteg. Det finns en manuell grupplåda och en speciell fyrstegad låda där man kan pendla mellan lägen kopplingsfritt, ungefär som en snabbväxel.

Den allra mest udda detaljen är fyrhjulsdriften. Den är nämligen hydraulisk. Via en momentomvandlare driver en hydraulmotor framhjulen.

– Det är annorlunda och kanske inte riktigt jämförbart med modern fyrhjulsdrift. Mest annorlunda är det om traktorn råkar stegra sig, eller om man kör på en isfläck, då spinner hjulen till i en väldig fart.

Systemet är enkelt, utan drivaxlar, transmissioner och annat som kan trassla.

Många jämförde systemet med konventionell fyrhjulsdrift, där John Deerens system kom till korta. Men tanken från John Deeres sida var nog aldrig att det skulle fungera som normal fyrhjulsdrift. De kallade systemet framhjulsassistans.

Komfortmässigt menar Göran att traktorn är utmärkt.

– Ja, jag kör nästan hellre den här än min 25 år nyare New Holland. Man sitter bra, och AC:n är mycket bra. Den är dock lite bullrigare än moderna traktorer.

Traktorn är rejält påställd, så den levererar över 200 hästkrafter. Rejäla däck gör att greppet är det rätta och att farten på vägen ökar till modern standard.

Trots att traktorn hunnit bli 33 år gammal är Görans 4640 långt ifrån pensionär.

– Nej, jag köpte den ju som stordragare. Den går kanske 200 timmar per år. Jag använder den för att dra tallriksredskap, plogen, kultivator och min Horch-såmaskin.

Maskinen är värd en egen artikel. En stor, tung kultivator med såmaskin längst bak.

– Om jag skulle vilja bearbeta ordentligt djupt går den för tungt för John Deeren. Men jag kör inte så djupt. En fördel med John Deerens stora däck är att jag inte behöver dubbelmontage. Det gör att jag hamnar under tre meter på vägen när jag fäller ihop det här ekipaget.

John Deerens hydraulsystem räcker till nutida maskiner. Men det fanns bara tre dubbelverkande uttag. För att kunna köra Horchen har Göran monterat dit en elventil.

– Förbrukningsmässigt tycker jag att den är helt okej. Den drar lite mer än min New Holland, men å andra sida kan jag köra betydligt fortare med den här, säger Göran och äntrar.

En ny vårbruksdag gryr…

 

Annons: