En stark liten gigant från Järbo

Det brukar inte vara lätt att ta sig i och ur en baklastare, Gigantic är inget undantag, trots två dörrar. Kalle Westin gymnastiserar.
Textstorlek:

Skogs- och jordbruksmaskiner blir allt mer påkostade och avancerade. Men det finns också en annan kategori – slitvargarna – som bara går och går. Under rubriken ”Trotjänaren” letar vi upp veteraner i arbete, fjärran från puts och utställningsskick.

Annons:

Skogs- och jordbruksmaskiner blir allt mer påkostade och avancerade. Men det finns också en annan kategori – slitvargarna – som bara går och går. Under rubriken ”Trotjänaren” letar vi upp veteraner i arbete, fjärran från puts och utställningsskick.

Ett problem med baklastarna var att det var lite knepigt att ta sig in och ut ur dem. Kalle Westins Gigantic utgör inget undantag. Trots att maskinen är försedd med två dörrar krävs tämligen gymnastiska färdigheter för att komma in.

– Men väl på plats sitter man bra. Trots att frontdörren saknas är det varmt och skönt. Sikten över skopan är svårslagen, säger Kalle.

Kalles lastare är från 1968, modellen heter F-30 och var den största som Gigantic tillverkade. Motorn kommer från Ford 5000, lådan är en treväxlad med konverter. Trots namnet är maskinen ingen jätte.

– Nej, tvärtom är deten smidig lastare. Den tar sig fram bra där det är trångt, men lyfter ändå tre ton.

Lastmaskinen får gå lite då och då på Norrgården Gammelby, utanför Möklinta i Västmanland.

– Sist lastade jag jord med den. Jag har en modernare traktor med frontlastare, men det är Giganticen som får göra tjänst i de tyngre jobben.

Traktorn kom till gården runt 1980.

– Jag jobbade då på en pallfabrik som fanns här. De skulle byta till en modernare maskin med midjestyrning. Då köpte farsan Giganticen. Det var mjölkproduktion här. Vi lastade vid den tiden dynga med en gammal BM 35, med frontlastare. Giganticen var något helt annat, en riktig lastmaskin.

Det är klart att mer än 40 år har satt sina spår på lastaren, men det mesta fungerar fortfarande.

– Vi har renoverat styrningen; den var helt slut i spindellederna. Annars har det varit mest småsaker.

För sådär tio år sedan sökte Kalle reservdelar till Giganticen. Via Traktorcentralen i Sala kom han i kontakt med en äldre man i Järbo. Han hade kvar Gigantics reservdelslager i uthusen.

– Han ville bli av med lagret. Jag och min farbror lånade en flisbil och hämtade det. Det var massor med pallar, säkert mer än tio ton delar.

I lagret finns allt möjligt, drivaxlar, kardanaxlar, knutar, elsystem, lameller, lite motordelar packningar till kolvar, samt hundratals axeltappar till lastaren. De är slitvara.

– Jag säljer en del. Problemet är givetvis att det som går ofta är slut, medan det finns desto mer av detaljer som sällan går sönder. Men som sagt, en hel del finns.

Vi har tidigare tagit upp Volvo BM:s baklastare som blev grunden till företagets världssuccé. Men det var ett flertal småskaliga tillverkare som först drev utvecklingen av baklastarna, föregångarna till dagens hjullastare. Den första baklastaren brukar tillskrivas Bröderna Lundberg i Skellefteå. Men mycket talar för att pionjärerna var Bröderna Wigren i Järbo i Gästrikland, som redan 1947 tillverkade den första baklastaren av en Fordson Major, den modell som ibland kom att kallas Höglund.

I likhet med BM-lastarna är påfallande många Gigantic fortfarande igång, trots att det var decennier sedan tillverkningen upphörde.

Bröderna behövde något som mer effektivt kunde lasta grus i en grusgrop. De köpte en Fordson ny, tog hem den till Järbo, där de tog ner den i en verkstad som då låg i källaren på Folkets hus. Där byggdes den första baklastaren, som kom att bli grunden till företaget Maskin AB Gigantic.

Gigantic-lastaren blev en succé. Redan den första modellen tillverkades i ett hundratal exemplar.

Tillverkningen i Järbo växte och pågick in på 1970-talet. Som grund användes olika traktorer, transmissioner och komponenter. Utvecklingen gick mer och mer mot rena specialbyggen. Det blev svårare att känna igen jordbrukstraktorn, som utgjorde grunden från början.

De flesta förknippar nog Gigantic med Ford och Fordson-komponenter. Men de byggde också lastmaskiner med motorer från Nuffield och trecylindriga dieselmotorer från Småländska Gnosjö, GMW.

Det finns lite olika uppgifter om när tillverkningen upphörde. Enligt vissa tog det slut 1978, enligt andra 1974.

– Det lär ska ha funnits en prototyp på en midjestyrd hjullastare. Men då var visst redan konkursen ett faktum, säger Kalle Westin och visar en pärm som följde med reservdelslagret. Den innehåller maskinkort, ett slags specifikation på varje levererad maskin. Enligt dessa såldes de sista maskinerna 1974.

Gigantic var tidiga med fyrhjulsdrift på sina lastmaskiner. I början hade man en styrande bakaxel från en GMC-lastbil. Senare användes en egen konstruktion.

Bakhjulsdriften var kanske lite av en svag punkt. Påfallande många Gigantic-lastare lever fortfarande, men fyrhjulsdriften är ofta trasig.

– Enligt mannen jag köpte reservdelslagret av berodde det på att styrutslaget i original var lite för stort för att knutarna i axeln skulle klara av det. Påfrestningarna blev för stora om man svängde för tvärt.

– Men här finns delarna för att reparera bakaxlarna, ler Kalle och gräver i lådorna.

Annons: