Än sliter Stegsholms Boxrar

Textstorlek:

Skogs- och jordbruksmaskiner blir allt mer påkostade och avancerade. Men det finns också en annan kategori – slitvargarna – som bara går och går. Under rubriken ”Trotjänaren” letar vi upp veteraner i arbete, fjärran från puts och utställningsskick.

Annons:

Det finns flera gamla traktorer på Stegsholms gård på Gålö i Stockholm skärgård. Det är dock en modell som är favorit, BM 350 Boxer. Inte mindre än tre klassiska Boxrar finns på gården. De används regelbundet. Skogsbruk, spannmålsodling, mjölkproduktion, köttdjur, ridskola, gårdscafé, kött- och ostförsäljning är en del av allt man ägnar sig åt på Stegsholm.

– Faktum är att vår nyaste Boxer, en 64 som kom till gården 1976, faktiskt åter är i tjänst dagligen. Vi har ett nytt öppet stall för ungdjur och tjurar. Där får Boxern göra tjänst med en halmrivare som även används för att utfodra ensilage, berättar Anders Borg, som driver gården tillsammans med hustru Åse och sönerna Johan och Robert.

Den gamla traktorn får ta i ordentligt när Johan kör igång halmrivaren för att blåsa in halm till djuren.

– Ja, det går tungt att riva, Halmen är så mycket som boxern orkar. Ensilaget går lite lättare.

Den moderna halmrivaren styrs med elhydraulik, så det behövs bara ett uttag och en retur.

– Precis som de flesta Boxrar är den försedd med kopplingsobeorende kraftuttag. Det är det som gör att vi kan använda den till det här.

Den finessen, som gick att välja bort, saknar dock gårdens skogs-Boxer, en 62 ombyggd av ÖSA, som på 1960-talet samarbetade med Volvo BM.

– Kraftuttaget på den är nog aldrig nyttjat. Jag köpte den 1970. Den hade då gått hos Kungl. Djurgårdstiftelsen och var försedd med en enkel wirekran och rejäl hydraulisk winch fram. Den var förberedd som skogstraktor av ÖSA, för halvband, med hytt med indragna sidor och en mycket kraftig störtbåge, berättar Anders.

På Djurgården hade de dock aldrig monterat några halvband. Traktorn användes i enkel terräng, med gräsdäck.

Anders köpte halvbandsutrustning och moderniserade traktorn med en takmonterad hydraulisk kran från det som i dag heter Cranab i Vindeln, ett ambitiöst skogstraktorprojekt 1970.

– Sedan dess har den levt en tufft liv och hjälpt till att ta ut många tusen kubik ur skogen. Vi använder den fortfarande till lättare vedkörning, vindfällen och bärgning. Vinschen gör den mycket användbar för vindfällena. Den får också bärga när betydligt större och modernare skogstraktorer och grävmaskiner kör fast. Man kör ut och förankrar boxern i ett träd, med några brytblock i träd drar wiren nästan vad som helst.

Intressant är att att traktorn redan som nylevererad från ÖSA var försedd med radiostyrning på vinschen.

– Ja, förr var det en jättelåda under taket och en ryggsäck med antenn, för att styra. Helt nyligen köpte vi en ny utrustning för att styra vinschen. Nu har jag en liten dosa i fickan att trycka på när wiren ska ut.

– Att montera kranen på taket var en rätt enkel operation, eftersom den grova störtbågen redan var förberedd för kran. En grov plåt på taket att skruva kranen i räckte, minns Anders.

Den Boxer som kom sist till gården är också en 62. Den traktorn kom till Stegsholm för bara några år sedan.

– Den kommer från en granngård, Åva. Den har gått där sedan den var i princip ny. När de köpte den var den demonstrationskörd. När vi köpte den satt motorn fast på grund av att det kommit in vatten via avgasröret. Vi demonterade motorn. Då gick det att knacka loss kolvarna. Vi fick byta topplockpackning också, sedan är den lika lätt att starta som de andra Boxrarna, berättar Johan.

– Eftersom vi ville ha en öppen traktor har vi demonterad hytten, som var tämligen sliten.

Fördelen med de gamla BM-järnen är att de är mycket lättstartade, driftsäkra och rejält snåla.

– Om man kan hantera att komforten inte är riktigt som på moderna traktorer är de oslagbara. Billiga att hålla igång, alltid till hands, menar Anders.

– Det är lite mysigt att känna vinden, bli lite dammig och sitta i solen på våren, säger Robert. Jag vältrade 100 hektar med vår öppna Boxer i våras. Vi räknade ut att den drog i snitt ett liter per hektar, ler han.

BM 350-Boxer kräver ingen närmare presentation, den har varit med i ”Trotjänaren” tidigare. Enligt många representerar den kanske höjdpunkten för Volvo BM. När den presenterades i slutet av 1950-talet var den mycket modern med dragkraftreglerad hydraulik, diffrentialspärr och kopplingsoberoende kraftuttag. Hytten var också ovanligt modern, med brett insteg från sidan. Tidigare hade ju BM:s köpare varit hänvisade till att klättra in bakifrån. Den trecylindriga motorn var björnstark, med ett härligt vrid och ett karaktäristiskt ljud. Traktorn blev också Volvo BM:s mest sålda modell, någonsin.

 

Annons: