Fransk MF-trotjänare

Textstorlek:

Skogs- och jordbruksmaskiner blir allt mer påkostade och avancerade. Men det finns också en annan kategori – slitvargarna – som bara går och går. Under rubriken ”Trotjänaren” letar vi upp veteraner i arbete, fjärran från puts och utställningsskick.

Annons:

Karl-Erik Dahm, spannmålsodlare i Sköllersta, söder om Örebro, köpte sin MF 698 1986. Den hade då gått i tre år på Kolmårdens djurpark. På den tiden var det dåvarande generalimportören för Massey Ferguson, Ana Maskin, som skötte Kolmårdens jordbruk och stod för maskinparken inne i djurparken.

– Traktorn var då tre år gammal, det är en 83. Den har med andra ord precis passerat 30 år.

698 var en direkt efterföljare till de mer välkända MF-modellerna 1088 och 595. Den har exempelvis samma motor, en fyrculindrig diesel från Perkins på 88 hästkrafter. Känd för att vara både seg och snål. Redan 1983 hade dock tiden hunnit ifatt de tvåhjulsdrivna traktorerna. Karl-Eriks traktor är tvåhjulsdriven, men de stora flertalet 698 hade fyrhjulsdrift.

Medan MF 595 bjöd på lite nyskapande lösningar är 698 lite mer traditionell. Istället för den för äldre MF så typiska snabbväxeln, multipower, finns ytterligare en mekanisk hög och låg, helt enkelt en tredje växelspak på golvet. Spakarna sitter rakt under ratten. Hytten har heller inte de jättestora glasytor och  och avsaknad av c-stolpe som 595. Designen härstammar nog till viss del från att MF vid den här tiden samarbetade med italienska Landini. Traktorn fanns i Landiniutförande. I stort sett ett liknande utseende, men blå lack. Hytten tillverkades av Landini.

– Den har lite mindre glasytor och är lite trängre än exempelvis 595 eller 590 som jag haft tidigare. Men den är å andra sidan mer ombonad. Komforten är bra.

600-serien tillverkades i MF:s franska fabrik, där i dag merparten av MF-traktorerna tillverkas. Kanske en föraning om vad som skulle komma. Den klassiska MF-fabriken i Banner Lane Coventry, England stängde ju 2002. Det stora flertalet MF har inte längre motor från Brittiska Perkins, utan finska Sisu.

Till skillnad från många andra 70- och 80-talstraktorer har 698 tanken under hytten, eller, för att vara mer nogräknad, tankarna, för de är två, en på var sida.

I likhet med många traktorer från åttiotalet är hytten tillverkad av dubbla plåtar. Det gör att det finns rost på hytten, trots att Karl-Erik låtit lackera om traktorn en gång. Omlackeringen gör dock att resten av traktorn ser fin ut för sin ålder.

– Mätaren står på cirka 7500 timmar. Men den hade stått still när jag köpte den, kanske har den gått cirka 8500.

Även om traktorn aldrig varit förstatraktor på Baggerud, där Karl-Erik bedriver spannmålsodling, används den fortfarande till ungefär samma sak som för 27 år sedan, då den kom till gården.

– På sommaren sätter jag på radodlingshjul och kopplar på sprutan. Det är en lagom stor sprut-traktor.  Så här års är det dock twindäck och gödselsnurran. Tidigare sådde jag med den, men det har jag en annan traktor till numera. Traktorn går även med gödselsnurran hos en granne.

Karl- Erik ar kompletterad innermiljön med styrdator för såväl gödselspridaren och sprutan samt en så kallad GPS-spårhund för att underlätta navigeringen i dragen. Modern arbetsbelysning har också tillkommit.

– Ja, traktorer hade inte mycket ljus 1983.

Traktorns hydraulfunktioner räcker bra till även för en modern snurra. Lyftförmågan var angiven till strax över två ton. Det finns två dubbelverkande uttag. Precis som på tidigare MF kunde man ändra till 1000-varvs kraftuttag. Det krävde dock att man bytte ut den utgående axeln till kraftuttaget.

MF 600-serie blev en naturlig följd när 500-serien med anor från 70-talet, skulle moderniseras. Modellerna hette 670, 675, 690, 690t, 698 och 699.

 

Annons: