Poltikerns trotjänare

Textstorlek:

Skogs- och jordbruksmaskiner blir allt mer påkostade och avancerade. Men det finns också en annan kategori – slitvargarna – som bara går och går. Under rubriken ”Trotjänaren” letar vi upp veteraner i arbete, fjärran från puts och utställningsskick.

Annons:

Få saker är så förknippade med Svensk landsbygd som en röd Volvo BM-traktor. Trots att det var mer än 30 år sedan tillverkningen är traktorerna fortfarande rejält populära, både hos samlare och som brukstraktorer.

I Örebro län är Torbjörn Ahlin känd som landstingspolitker för centerpartiet sedan många år. Sedan valet, som oppositionsråd i Region Örebro län.

Men när Torbjörn ska förse huset i Lanna, Hardemo, med ved, eller bara motionera, jag då är det den egna skogen som gäller. Motorsåg, wirekran, skogskärra och en Volvo BM 430.

– Jag köpte traktorn 1985 av det som då hette Kumla traktorservice, återförsäljare för John Deere. 430:n var ett inbyte. Den hade tillhört en tävlingsplöjare från Glanshammar.

Torbjörns avsikt med traktorn var själv-verksamhet i den egna skogen. Gårdens åkermark arrenderades ut redan 1963.

Torbjörn hade huggit och kört ut med en Buster, med B-18 bensinmotor. Det var dags för något nytt.

– Jag fick hjälp att välja traktor av en jordbrukande släkting. Jag rekommenderades att välja en med servo. Det hade inte den här. Men skicket skicket fick avgöra. Traktorn, som är en 77:a var i nyskick när jag köpte.

Torbjörn köpte samtidigt med traktorn en ny Star-wirekran, hos Nima Maskinteknik i Örebro. Kärran är dock inköpt senare.

Dörrarna på traktorn saknas. Det har en speciell historia.

– De var avtagna. 6-7 år sedan drabbades vi av en förödande brand i det gamla uthus där traktorn stod. Förloppet var explosivt. Det tog sig i gammalt virke. Jag hann få ut traktorn, men dörrarna blev kvar.

Ägandet måste annars betraktas som problemfritt.

– Ja, traktorn har knallat på. Den ena större operation jag gjort var att byta ett bakdäck som blev torr-sprucket. Till och med radio och fläkt fungerar. Det blir inte många timmar.

Trots att skogen satt sina spår är traktorn fortfarande i bra skick. Mätaren står på 3200 timmar.

Torbjörn högg tidigare både timmer och och ved,

– Numera räcker det med årsbehovet av bränsle.

Volvo BM 430 lanserades 1969. Den får ses som en direkt efterföljare till Buster 400 som slutade tillverkas samma år. Trots att 430 utseendemässigt påminner om 650 lanserades den mindre traktorn faktiskt först.

430 bjöd på en del förbättringar. En planetsnabbväxel var en. Den gav traktorn dubbelt så många växlar och innebar att man kunde pendla mellan hög växel och lågväxel, utan att koppla. Som på nästan alla märken innebar snabbväxeln att traktorn hade frihjul på låga snabbväxeln, vilket kan verka ologiskt i dag.

Motorn kom precis som hos föregångarna, 400 och 320, från Perkins. En mycket beprövad och driftsäker trecylindrig konstruktion som i olika varianter återfanns bland annat i Massey Ferguson 203, 35, 135 samt Fordson Dexta och Ford 2000. I 430 levererade den 44,3 hästkrafter.

Efter hand under tillverkningen fick traktorn också mer komfortabel och tyst hytt. Modellen slutade tillverkas 1978. 24 889 Volvo BM 430 tillverkades. Det gjorde i snitt 2 700 traktorer per år. Att jämföra med den totala traktorförsäljningen på cirka 3600 traktorer per år numera.

430 fick ingen direkt efterföljare. Någon mer trecylindrig traktor tillverkades inte inte av Volvo BM.

Annons: