Hybridgrävare från Huddiksvall

Huddigs hybridmaskin visades på Maskinexpo
Textstorlek:

Hybridteknik har ju varit i ropet på bilar ett tag. Det finns också bandschaktare och hjullastare med hybridteknik, liksom någon grävmaskin, det mesta fortfarande på utvecklingsstadiet. Huddig ger sig in i utvecklingen via sitt utvecklingsbolag Tigon. Resultatet är en Huddig laddhybrid.

Annons:

Maskinen, som är en prototyp, kan dels fungera ungefär som en hybridbil, det vill säga att maskinen själv styr systemet. Då samverkar dieselmotor och elmotor. Det innebär bland annat att elmotorn skjutsar in med extra effekt om man gasar på uppför en backe.

Men maskinen fungerar också på enbart eldrift. Hydrauliken går med samma kapacitet som vid diesel.

– Vid medelhård grävning kan man gräva ungefär 2 timmar enbart på el, berättar Lars Lindahl på Huddig.

Står man stilla kan man om man vill faktiskt välja att ha maskinen ansluten till elnätet och köra enbart på el.

Om man jämför med en vanlig Huddig är kanske den största skillnaden axlarna. Det sitter nämligen en elmotor vid varje hjul. De traditionella axlarna med växlar, differentialer och gjutgods är borta.

Motorerna fungerar också som generatorer. När man rullar, eller bromsar återgenererar motorerna el till batterierna. Ju mer utför det går, desto mer laddar batterierna. Om maskinen exempelvis används i en lastcykel kan det bli många inbromsningar.

– Man bromsar så att säga med motorerna. Systemet ger också helt nya möjligheter till fyrhjulsdrift. Systemet anpassar sig så att det hela tiden är optimal drivkraft på varje hjul. Framkomligheten är ännu bättre än på vanliga maskiner.

Hybriden förbrukar betydligt mindre bränsle än motsvarande, vanlig dieselmaskin.

Det har tagit flera år att utveckla maskinen.

– Vi kommer att behöva ett par år till för utprovning. Sedan kommer vi att släppa en liten provserie.

Priset kommer att ligga cirka 20-30 procent upp på en vanlig Huddig, åtminstone till en början.

– Det är givetvis en utvecklingskostnad och en en del nya komponenter. Men faktum är att det bitivis också är billigare att bygga en hybridmaskin. Axlarna exempelvis är enklare och billigare än på en normal maskin.

Huddig har fortfarande sin största marknad i Sverige och Norden. Maskintypen är fortfarande relativt ovanlig utomlands.

– Ja, det här är ju en grävlastare. Mindre, traktorgrävare är relativt vanliga, men det här är en större, mångsysslande maskin.

En växande marknad är dock USA.

– Vi säljer där nästan enbart maskiner anpassade till järnvägsunderhåll.

Annons: