Bengt har gården full med gröna trotjänare

Textstorlek:

Skogs- och jordbruksmaskiner blir allt mer påkostade och avancerade. Men det finns också en annan kategori – slitvargarna – som bara går och går. Under rubriken ”Trotjänaren” letar vi upp veteraner i arbete, fjärran från puts och utställningsskick.

Annons:

Bengt Jonsson på gården Skeppsta, Täby utanför Örebro får nog sägas ta det här med trotjänare till en högre nivå.

– Jag har alltid varit deltidsbonde sedan jag tog över gården. Det är de andra inkomsterna som varit viktigast. Men trots det har alltid min lilla spannmålsodling på 40 hektar gått med vinst. Det beror till stor del på mina gamla trotjänare. Jag har jobbat som traktormontör på Lantmännen och sedermera som försäljare på Kumla Traktorservice, den lokala återförsäljaren av John Deere. Det var då det blev John Deere för hela slanten, berättar Bengt.

Bengt förflutna som montör har gjort att han alltid skruvat själv när något krånglat. En förrutsättning för att köra med gamla maskiner.

Bengt driver jordbruket med inte mindre än sex John Deere. Samtliga från 1970-talet.

Men varför så många?

– Kör man med gamla traktorer finns det framför allt en nackdel. Det är tillförlitligheten. Även om det är bra maskiner ökar ju risken med åren. Jag har ju köpt de här traktorerna begagnade. Försäljningvärdet är begränsat. Jag kan lika gärna hålla kvar dem. Går en sönder mitt i sådden har man alltid en annan att ta till. Jag har två tröskor också. När man ska reparera kan man kika hur det är ihopsatt på den andra. Om det är trögt med batteriet på vintern kan man låna ett från en annan traktor.

Bengt menar att den stora fördelen med de gamla John Deere-traktorerna annar är just tillförlitligheten och komforten.

– De var långt före sin tid. Ta min 4430 från 1977. Ljudnivån i hytten är på samma nivå som i dagens traktorer. Den har luftkonditionering och och framför allt en transmission som är mycket bekväm. Samtidigt är det enkla konstruktioner, gammaldags mekanik, som är relativt lätt att hålla igång.

Transmissionen Bengt talar om är åttastegs powershift. Traktorn har en enda växelspak. Man kan växla upp och ner, lägga i back, och friläge, utan koppling, precis som på dagens traktorer. Den presenterades i en tid när flertalet andra traktorer var försedda med två helt manuella växelspakar som stack ner i en låda som sällan ens var synkroniserad.

– Powershiften var långt före sin tid, liksom hytten, med bra isolering, rundad framsida, med en dörrstolpe som linjerade med avgasröret, för minsta siktbortfall.

– Jag är särskilt förtjust i de Amerikanska traktorerna. Det var där innovationerna kom först. Men även de tysktillverkade John Deeretraktorerna fick så småningom den rundade hytten. Innan dess hade man en en dansk hytt. Bengts äldsta traktor, en 3130, har en speciell hytt. Den är tillverkad av ett företag i Kumla, BMA, borta sedan länge.

– Amerikanarna är anpassade för deras förhållanden. De skulle dra redskap i draget. Trepunktslyften var därför inget vidare. Den klarar exempelvis inte en fyrskärig växelplog. Jag har modifierat med extra lyftkolvar.

Traktorparken består av en 2130 från 1975, en 3130 från 1977 och en från 1974. En 4230 från 1975 och samma modell från 1978. Juvelen i kronan är en 4430 från 1977, med 125 hästkrafter och hydraulisk framhjulsdrift.

– Framhjulsdriften fick en del kritik, helt enkelt för att man jämförden med mekanisk fyrhjulsdrift, vilket aldrig var tanken. Det kallades ju hjälpdrift. Jag tycker ändå det fungerar bra.

Det sitter en hydraulmotor i varje hjul. Kraften kommer från en hydraulpump. Hjulmotorerna levererar ett visst moment, oavsett farten.

– I vid exempelvis plöjning, harvning och så vidare, fungerar det utmärkt, slirningen minskar avsevärt. Systemet är klurigt. Tre elektriska spolar, styr varsin ventil, hanterar systemets funktioner. Man ha ett slags diffrentialspärrfunktion, vanlig drift, fram och back.

Att John Deere tog fram systemet hade med vändradien att göra.

– Vid den här tiden var fyrhjulsdrift ofta en klumpig historia som gav traktorn usel vändradie. Det här systemet ger samma svängradie som en bakhjulsdriven traktor.

Reservdelsförsörjningen till gamla John Deere är god.

– Allt går att köpa hos återförsäljaren. Mycket finns på lager, annat måste beställas, men kommer dagen efter. Mycket bra service. Att reservdelsförsörjningen är såbra beror nog på att Amerikanerna i betydligt större utsträckning än vi i Europa, använder sina gamla traktorer i det dagliga arbetet.

Den stora utmaningen med de gamla John- Deeretraktorerna är enligt Bengt läckage av olika slag.

– Ja, tätningar, lite överallt, motor och framför allt hydraulik, blir gamla, spröda och går sönder, med läckage som följd. Det kan vara knepigt att byta, även om delarna inte är så dyra i sig.

Utöver vanligt underhåll så har Bengt installerat GPS-navigering i sina gamla traktor.

– Jajamen, jag har till och med autostyrning ler han startar den stora sexan i 4430:n, den mullrar skönt.

Annons: