Kennet köpte morotsodlarens röda Nuffield

Textstorlek:

Skogs- och jordbruksmaskiner blir allt mer påkostade och avancerade. Men det finns också en annan kategori – slitvargarna – som bara går och går. Under rubriken ”Trotjänaren” letar vi upp veteraner i arbete, fjärran från puts och utställningsskick.

Annons:

Kennet Oskarsson i Vretstorp, köpte sin Nuffield 4/60 så sent som i November förra året.

– Jag är lite av en samlare av gamla traktorer och såg den här på annons. Det hade stått stilla länge och motorn satt fast. Den har tillhört en av de jordbrukare som sysslade med storskalig morotsodling ute i Stora Mellösa i Östra Närke, John Persson. Jag gillade egentligen inte Nufifeld. Men när jag väl fick hem den blev jag rätt förtjust i modellen.

Kennet har inte hunnit göra så mycket med sin Nuffield. Men genom att hälla i oljor och vatten och sedan bogsera den, fick han loss motorn. Trots den lite omilda behandling går motorn bra och verkar tät.

– Det är nog så att kolvringarna sitter fast lite, verkar det som, säger han.

Nuffield 4/60 tillverkades mellan 1961 och 1964. Den var en uppföljare till Nuffield Universal Four. 4/60 tillverkades till en början i Cowley. Från och med det sista modellåret 1964 byggdes traktorerna istället i en nybyggd fabrik i Bathgate, fram till september 1964 då produktionen lades ned till förmån för den nyare Nuffield 10/60. Traktorn är på 57.5 hästkrafter. Det finns bara fem växlar enligt Kennet. Ratten och instrumenten är lite förskjutna åt höger, insteg sker på vänster sida, snett framifrån.

Man vet inte exakt hur många som tillverkades, men minst 25 000 exemplar.

Det är bara en liten tynande spillra kvar av Brittisk traktortillverkning. McCormickfabriken är på väg till Ryssland. MF har lämnat och av BMC, som tillverkade Nuffield är inget kvar.

Historien om Nufifelds traktorer tog sin början strax efter andra världskriget. Både strax innan och under andra världskriget gick mekaniseringen av jordbruket fort i England. Det behövdes traktorer. Regeringen uppmuntrade det som då hetter Morris motor company att börja utveckla jordbrukstraktorer. Ägaren till detta bolag var Lord Nuffield. Ett skäl till att man drev på var att Amerikanska traktorer på grund av valutaregleringar, blev mycket dyra.

48 började man leverera traktorer. Då hade de en sidventilsmotor på 38 hästkrafter från Morris egen lagerhylla. Hydrauliken, som var avancerad, blev så lyckad att den fick hänga med i 20 år.

1950 kom en ny bensinmotor och man började också leverera traktorer med en fyrcylindrig diesel från Perkins. Exporten omfattade nu hela världen, även Sverige.

1952 bildades det som kom att heta BMC. Brittish motor company. Det var Morris, Nuffield och Austin som slogs ihop. Förutom traktorerna tillverkade de en lång rad bilmärken, Morris, MG, Riley, Wolseley , Austin och så vidare.

57 kom en egen dieselmotor. 58 en trecylindrig för mindre traktorer. 4 i namnet på Kennets traktor innebär fyra cylindrar. 57,5 hp avrundades uppåt, till 60. Den mindre modellen hette 3/42. 61 kunde 4/60 som första Nuffield fås med servostyrning.

1968 togs ytterligare ett bolag in i koncernen, Brittish Leyland. Bolaget kom att kallas BLMC. Den skarpa röda färgen blev istället blå och traktorerna kom att kallas Leyland istället.

Men redan då hade problemen med Brittisk fordonsindustri börjat. Strejker både här och där skapade stora problem under många år. Lägg därtill hårdnande konkurrens. Regeringen gick in i BMC för att rädda verksamheten. BLMC tillhörde de som drabbades svårast, med allvarliga kvalitetsbrister.

1982 började man kalla traktorerna Marshall, de var då gula. Man provade även sälja Allis Chalmerstraktorer under Marshall-namnet. Steyr var också inblandade under en period. Det finns gula Steyr med märket Marshall. 1989 var det slut.

Men historien tog inte slut där. John Charnley and Sons nära Lancashire hade sålt Leyland och Marshall under många år. De köpte reservdelslagret och tillverkningsrättigheterna och tillverkade några egna traktorer. Det var i början av 90-talet

Annons: