MF:S första stordragare

Textstorlek:

Skogs- och jordbruksmaskiner blir allt mer påkostade och avancerade. Men det finns också en annan kategori – slitvargarna – som bara går och går. Under rubriken ”Trotjänaren” letar vi upp veteraner i arbete, fjärran från puts och utställningsskick. Den här gången MF:s stordragare från 60-talets början

Annons:

Johan Gustafsson bor intill sin föräldragård, nära Askersund. Han är uppväxt med MF-traktorer och flera av dem finns kvar på gården.

– Det här är ju ingen stor gård. Här var det ju mindre traktorer som gällde. Klart man drömde om de stora häftiga traktorerna när man var yngre. Jag ville egentligen hitta en MF 1155. Men de är rätt ovanliga. Så fick jag se den här på annons, utanför Sala. Jag åkte dit och blev helsåld. Jag gillar modellen, den har en häftig design, säger Johan.

Super-90:n står parkerad i den sena höstsolen, ute på en vall.

– Det ska ju vara ett hobbyfordon, för veteranplöjning, traktorträffar och finåkning. Jag har varit med och veteranplöjt flera gånger med den. Men vi har också drivit vedkapen med den, säger Johan.

Den enda åtgärd, förutom oljebyte, som Johan gjort, är att pilla bort den spärr som gjorde det omöjligt att lägga i fyran med högväxeln i.

– Det var en eftergift för att den skulle gå 30 i Sverige. Jag tyckte att det lilla lagbrottet kunde jag kosta på mig. nu går den med mindre varv på vägen. Det är bra.

Modellen tillverkades bara under fyra år. Johans traktor är av den sista årsmodellen. Ferguson hade blivit Massey Ferguson, som skördat stora framgångar med MF 35 och MF 65, och innan dess grållen. Designdragen går igen både från MF 65 och kanske framför allt från den mindre MF 25. Det går också att känna igen släktskapet med tidigare, kanadensiska Massey Harris-dragare. Super 90 är också tillverkad i USA.

Den fyrcylindriga motorn kommer dock från Perkins, precis som på MF:s övriga sortiment vid denna tid. Innan Super 90 tillverkade både Mineapolis Moline och Oliver traktorer åt MF för USA-marknaden. En modell, MF 98 var i själva verket en dekaltrimmad Oliver. Men MF Super 90 var en helt egenutvecklad produkt. Det var också den första MF- stordragaren från USA som kom till Sverige och Europa.

Super 90 var ovanliga här. Helt enkelt för att det på tiden begav sig var en rejäl stordragare av ett slag som passade på få gårdar. 77 hästkrafter ansågs mycket. Som en jämförelse hade Volvo BM Boxer som var en storsäljare, 50 hästkrafter. Volvo BM 470, som i jämförelse var föråldrad, hade 73 hästkrafter. Man kunde plöja fyrskärigt och rentav fem, eller sexskärigt med Super 90, beroende på jordmån.

– Även om vi på den tiden körde med trettontums-plogar var nog sex skär i överkant om man inte hade lätta jordar, men fyra gick fint, säger Thomas Wulf, som är uppväxt på Ana-Maskins demonstrationsgård Hedenlunda, i Sörmland.

Super 90 hade flera finesser som den var tidig med. Fergusonsystemet, med tyngdöverföring via avkänning i toppstångsfästet, har en helt annorlunda konstruktion på Super 90. Avkänningen sitter i dragarmarna istället.

– Det vanliga Fergusonsystemets nackdel var att det fungerade mindre bra med delburna redskap. De var ovanliga här, men i USA var det vanligt.

Växellådan var den första från MF med fyra växlar i gruppväxel, åtta totalt. Den hade som standard två yttre hydrauluttag. Det var synnerligen ovanligt i början av 1960-talet. Den hade också, som standard, servostyrning. Servon sitter uppe på kylaren. med en axel ner mot styrningen. En lite ovanlig detalj är att axeln från ratten går i en tunnel, rakt igenom den stora dieseltanken.

– Konstruktionen är nog ett arv från USA, där tvillinghjul är vanligt. Traktorn har ovanligt bra svängradie för sin storlek, servon gör den lätthanterlig menar Thomas Wulf.

Dieseltanken är på en bit över 100 liter. Stolen var påkostad och justerbar för olika tunga förare. Det fanns också ovanligt riklig instrumentering.

– MF Super 90 såldes också en del som dumperdragare och industritraktorer, minns Thomas.

– Vi hade en MF Super 90, med grusdumper bakom och en fyraxlig vagn bakom den. Vi åkte ut i landet på demonstration med det ekipaget. Då lastat med en MF hjullastare och en MF grävmaskin.

Hytten var borttagen redan när Johan köpte traktorn.

– Jag fick dock med den ifall jag skulle vilja sätta på den. Men för hobbybruk funkar det utan. När hytten monterades fick man delvis göra om motorhuven. Från början var den öppningsbar hela vägen in emot ratten. Det fungerade ju inte med hytt.

Alla MF 90 levererades med hytt i Sverige. Lagkravet på hytt kom ju 1959.

– Traktorns design gjorde att man fick ta fram en helt annan störtbåge än de vi var vana vid, avslutar Thomas Wulf.

Annons: