Skräcken i tanken

Textstorlek:

Det verkar som den varma sommaren fick mikroorganismerna att trivas särdeles bra i dieseln. För Henrik och Richard på Lundbergs Mek & Maskin i Odensbacken har traktorer och maskiner som drabbats av algtillväxt i bränslesystemet blivit en del av vardagen.

Annons:

– Vi ser egentligen tre samband. Dels är det maskiner som körs korta stunder, utan att bli varma, dels är det maskiner, inte minst äldre traktorer, som står långa perioder som drabbas. Har man sedan bränsle i en farmartank

utomhus är det ytterligare en riskfaktor, medar Richard Lundberg.

Verkstaden i Odensbacken har arbetat med algproblem på allt från veterantraktorer till hjullastare.

– Står tanken ute blir det ju ideliga temperaturväxlingar. Uppvärmning på dagen, nedkylning på natten. Då bildas det kondens. Det är kondens, vatten som gör att det blir problem med de dieselbränslen som innehåller mer eller mindre RME, rapsmetylester, säger Richard.

De flesta bränsleleverantörer blandar i cirka fem procent RME, det räcker för att problem ska kunna uppstå. Richard menar att RME helt klart har en förmåga att reagera med vattnet.

– Det verkar vara så. När algerna får grepp så verkar det som de dessutom för med sig fukten in i vitala delar, exempelvis insprutningspumpen, vilken orsakar rost säger Richard och visar pumpen på en äldre John Deere.

Pumpen är svårt rostskadad och har rejäla beläggningar på varenda yta inne i pumpen

– Det blir en fabriksrenoverad, ny pump. Den här är inget att göra åt. Bara pumpen kostar över 10 000. Sedan måste även matarpumpen och tankarmaturen och en hel del annat bytas. Därtill blir ofta det här tidskrävande reparationer. Att rengöra en tank innebär ofta att vi måste ta ur den ur traktorn. Då behöver vi ofta riva en hel del för att komma åt.

Ofta är dessutom hela systemet nedsmittat. Ledningar kan behöva sköljas flera gånger och filter bytas flera gånger.

Hur undviker man då problemen?

– Det finns olika tillsatser man häller i som motverkar algbildningen. Vi har provat olika, men kan egentligen inte säga vad som är bäst. Men det är viktigt att säga att de här preparaten fungerar bäst förebyggande. Har man redan algbildning i tanken kan man, om man har otur, lösa upp algerna och exportera dem vidare ut i ledningar och tank, säger Henrik Sjödin.

Henrik menar att man ska hålla utkik efter kondens på tankloc­kets insida och rostliknande beläggningar.

– Ser man det är det fara och färde. Ofta blir det som ett slags grumligt slem i dieseln. Lite som när man häller olja i vatten. I det frodas algerna som sedan sätter sig på ytor, säger Henrik och visar tankarmaturen från den gamla John Deeren.

Det ser ut ungefär som packningsklister som löst upp sig.

Har man grumlet i tanken är det bara att se till att tappa ur, rengöra noga, med skarp avfettning, flera gånger och sedan byta filter och hoppas att det inte gått in i insprutningspumpen.

– Man ska inte låta snålheten bedra och behålla dieseln. Det är bara att elda upp eller köra till återvinning. Som bränsle är den förstörd.

Hålla koll i farmartanken är också viktigt.

– Samma där, håll utkik på kondens. Om det går, få ut kondensvatten som samlas i botten.

– Det är ingen tvekan om att problemen verkar vara mindre där tankarna står inomhus, under tak, menar Richard.

– Vi har kollat här i Östernärke på några ställen där man haft samma oljeleverantör. På ställen där man har tanken inomhus är det inga problem, men där den står ute, en vanlig farmartank, är det algbildning.

Richard Lundberg och Henrik Sjödin servar reparerar alla märken och maskiner. Man har bland annat hand om servicen på Case IH och JCB entreprenadmaskiner i området. Företaget har funnits i sju år, men killarna har betydligt längre erfarenhet än så och har jobbat ihop länge.

Annons: