Historien om Nuffield, Leyland och Marshall

Textstorlek:

Historien om Nufifelds traktorer tog sin början strax efter andra världskriget. Både strax innan och under andra världskriget gick mekaniseringen av jordbruket fort i England. Det behövdes traktorer.

Annons:

Regeringen uppmuntrade det som då hetter Morris motor company att börja utveckla jordbrukstraktorer. Ägaren till detta bolag var Lord Nuffield. Ett skäl till att man drev på var att Amerikanska traktorer på grund av valutaregleringar, blev mycket dyra.

48 började man leverera traktorer. Då hade de en sidventilsmotor på 38 hästkrafter från Morris egen lagerhylla. Hydrauliken, som var avancerad, blev så lyckad att den fick hänga med i 20 år.

1950 kom en ny bensinmotor och man började också leverera traktorer med en fyrcylindrig diesel från Perkins. Exporten omfattade nu hela världen, även Sverige.

1952 bildades det som kom att heta BMC. Brittish motor company. Det var Morris, Nuffield och Austin som slogs ihop. Förutom traktorerna tillverkade de en lång rad bilmärken, Morris, MG, Riley, Wolseley och Austin för att bara nämna några

57 kom en egen dieselmotor. 58 en trecylindrig för mindre traktorer. 4 i namnet stod för fyra cylindrar. 57,5 hästkrafter avrundades uppåt, till 60. Den mindre modellen hette 3/42. 1961 kunde 4/60 som första Nuffield fås med servostyrning.

1968 togs ytterligare ett bolag in i koncernen, Brittish Leyland. Bolaget kom att kallas BLMC. Den skarpa röda färgen blev istället blå och traktorerna kom att kallas Leyland istället.

Men redan då hade problemen med Brittisk fordonsindustri börjat. Strejker både här och där skapade stora problem under många år. Lägg därtill hårdnande konkurrens. Regeringen gick in i BLMC för att rädda verksamheten. BLMC tillhörde de som drabbades svårast, med allvarliga kvalitetsbrister.

1982 började man i ett försök att lyfta försäljningen kalla traktorerna Marshall, de var då gula. Man provade även sälja Allis Chalmerstraktorer under Marshall-namnet. Steyr var också inblandade under en period. Det finns gula Steyr med märket Marshall. 1989 var det slut.

Men historien tog inte slut där. John Charnley and Sons nära Lancashire hade sålt Leyland och Marshall under många år. De köpte reservdelslagret och tillverkningsrättigheterna och tillverkade några egna traktorer i början av 90-talet.

Det finns nu bara en liten tynande spillra kvar av Brittisk traktortillverkning. McCormick tillverkas i Italien. MF har sin tillverkning i Frankrike. Av BMC, som tillverkade Nuffield finns ingenting kvar. Case IH/ CNH tillverkar fortfarande traktorer i Basildon.

Annons: