80 år av lokal förädling

CarlströmsKunderna förväntar sig nystyckat hos Carlströms Kött och Chark i Västerås.
Textstorlek:

Svenskt och så nära som möjligt är devisen hos Carlströms Kött och Chark. Med snart 80 år på nacken är företagets varumärke väl inarbetat såväl hos den lokala handeln som hos konsument och producent. Gris från Svarthäll är senaste tillskottet i företagets sortiment.

Annons:

– Färskt och nystyckat är vad kunderna förväntar sig när de kommer till oss”. Sedan fyra år tillbaka drivs Carlströms Kött och Chark av paret Rikard Söderström och Caroline Varnäs.

Efter tre generationer inom familjen Carlström blev företaget, som startades 1935, till salu och Rikard och Caroline slog till. En viss oro bland stamkunder anades inför ägarbytet.

–  Men vi har valt att köra på med samma koncept som tidigare och försöker förbättra det hela tiden, förklarar Rikard

Paret, som inte hade någon som helst erfarenhet av vare sig livsmedelsbranschen eller handeln, förlitade sig helt på företagets kunniga personal.

Våra medarbetare sitter på en mångårig och enorm kunskap kring kött och chark. Flertalet har arbetat här i 10-20 år.

Framför allt kvalitet har gjort att företaget stått emot såväl konkurrens från handelns lågprisprodukter som nyetablerade shoppingcenter. Företaget, som från början enbart producerade för handeln, öppnade 1958 butik på Slakterigatan. Idag säljs 75 procent av företagets produkter över disk.

Vi har en bred kundgrupp, allt ifrån äldre personer som handlar pölsa och sylta till kunden som storhandlar en gång i månaden, berättar Rikard.

Framgångsfaktorn menar Rikard är en kombination av personalens kunskap, produktens kvalitet och det faktum att man kan köpa hur mycket eller hur lite man vill.

Vill man ha en kotlett så går det bra.

Att vara liten i livsmedelsbranschen har sina för- och nackdelar. Företaget fick ett tillfälligt tapp på kunder 2011-2012 i samband med etableringen av Erikslund.

Men med marknadsföringsinsatser under 2013 ser vi att försäljningen ökar igen.

Flexibilitet att kunna ställa om produktionen snabbt är det lilla företagets stora fördel. Även möjligheten leverera till mindre butiker som exempelvis nyöppnade Bondens Livs i Enköping och Västerfärnebo Handelsbod.

– Vi har ett fyrtiotal produkter i vårt sortiment och vill gärna nå ut till fler mindre lokala butiker. Idag levererar vi även till ett antal privata förskolor, något som vi också har för avsikt att öka.

Till nackdelarna hör sårbarhet, svårighet att pressa priser och att få tag i bra personal.

Vår personal är vår styrka men det utbildas för få människor inom styck och chark, menar Rikard.

Köttet hos Carlströms ska vara svenskt och producenten ska finnas så nära som möjligt.

– Vi tycker det är viktigt att stötta den svenska produktionen som garanterar ett gott djurskydd som inkluderar kontrollerade transporter och ett minimalt användande av antibiotika.

Här styckas 40 gris i veckan, cirka 2000 grisar per år. En kvantitet som måste säkras upp och

kräver fler leverantörer. Man  köper bland annat från Lövsta Kött i Uppsala och Siljans Chark utanför Borlänge.

Vi har nyligen startat ett samarbete med Markus Eriksen, grisuppfödare på Svarthäll utanför Kungsör och har precis börjat marknadsföra ”Svarthällsgrisen”.

Nästa år firar Carlströms 80 år och Rikard Söderström ser fram emot fler framgångsrika år.

Om fem år? Ja förhoppningsvis finns vi kvar med en ännu bättre butik och fler nya kunder. Vi har en bred kundkrets idag men en relativt hög medelålder. Därför försöker få fler yngre att upptäcka oss via facebook och instagram. Vi tar också emot studiebesök från skolor för att visa hur styckning går till och att det inte är några konstigheter med korvtillverkningen, avslutar Rikard.

Annons: