BM 600 som skulle varit en BM 350

Textstorlek:

Skogs- och jordbruksmaskiner blir allt mer påkostade och avancerade. Men det finns också en annan kategori – slitvargarna – som bara går och går. Under rubriken ”Trotjänaren” letar vi upp veteraner i arbete, fjärran från puts och utställningsskick.

Annons:

1966, då Berndt Morling och hans far på Sverkesta gård i Fellingsbro skulle byta ut en mindre traktor mot ytterligare en Volvo BM 350 Boxer, var allt klart.

– Jag tror till och med vi hade betalt, minns Berndt.

Men i sista stund hörde de av sig från Närkes Maskins filial i Arboga. Det hade blivit fel. 350-traktorerna var slut och tillverkningen var på väg att upphöra. Berndt fick istället köra hem med en BM Volvo 600 en hal vinterdag.

– Jag tycker väl att det var lika bra med facit i hand. 350-traktorn, som vi hade då, är sedan länge borta från gården, men 600:an finns kvar. Det har väl knallat på under åren med vanliga underhållsåtgärder. Mätaren stannade för länge sedan, men det rör sig säkert om tiotusentals timmar med harvning, plöjning, sådd, transport, allt annat som man gör på en gård. Det här var vår stortraktor då, sedan blev den en mångsysslare i det dagliga arbetet med korna, ofta med snöskopa på vintern.

Efterhand flyttade 600:an ut i skogen, med wirespel och en liten kran. Skogsvagn bakom.

Under en period hade traktorn lastare. En så kallad ryck- och slitvariant, alltså utan hydraulisk tipp. Ville man tippa skopan drog man i ett handtag kopplat till en wire. En fjäder återställde förhoppningsvis skopan när man tippat.

– Lastaren är avställd sedan länge. Kraven på lyftförmåga ökade samtidigt som avsaknad av servo gjorde traktorn tungstyrd med lastaren.

Under det senaste decenniet har traktorn ofta fått gå hårt sommartid, med strängläggare.

– Så sent som i fjol strängade vi med den både vid första- och andraskörden. I år får den bara gå ett lättare uppdrag; jag ska kratta grusgångar med den. En lagom pensionärsyssla både för 600:an och Berndt, som sedan ett par år tagit pension från mjölkkorna.

Hydraulpumpen är ersatt mot en nyare, lite större. Taket är ersatt med ett i plast. Men stolen, med en stor fjäder och en liten stötdämpare, är original. Skicket är som man kan förvänta sig efter tusentals timmar i hård tjänst, ärrat.

– Oljefiltret, både på 600 och 350, sitter lite utsatt. En gång när vi täckdikade tog filtret i en sten och slog av. Alla olja rann ut. Men det gick bra. Vi han stänga av traktorn innan motorn tog skada.

Volvo BM tillverkade 14 594 stycken BM 600, att jämföra med exempelvis 650 och 350, som tillverkades i närmare 30 000 exemplar.

Traktorn var att betrakta som en direkt fortsättning på den populära 350. Mycket var lika. Den karaktäristiska trecylindriga motorn fick en lite annan karaktär med pump från Simms, plus lite högre effekt. Arean på lyftkolven var lite högre. Det ökade lyftkapaciteten. Man kunde hänga på en stor rad frontvikter. Fronten, huven, var nog annars den mest påtagliga förändringen. 600 fick nämligen samma kantiga utseende som storebror, Volvo BM 800.

Senare kom en modernare hytt, liknande den på exemplevis Volvo BM 650. Men Berndts traktor har en hytt som i allt väsentligt liknar den på 350 Boxer. I princip en inklädd störtbåge.

600 började ersätta 350 Boxer 1966-67, då tillverkningen av Boxern upphörde. 600 tillverkades fram till 1970. Då ersattes den av 650.

 

Annons: