Forden som Ford inte ville tillverka

Textstorlek:

Skogs- och jordbruksmaskiner blir allt mer påkostade och avancerade. Men det finns också en annan kategori – slitvargarna – som bara går och går. Under rubriken ”Trotjänaren” letar vi upp veteraner i arbete, fjärran från puts och utställningsskick.
Ford 8100 är en rätt udda traktor så tillvida att Ford aldrig tillverkade den.

Annons:

Fords succé som traktortillverkare grundlades tidigt. Redan 1919 började man tillverka traktorer i Europa, då i Irland. Mest känd är dock fabriken i Dagenham, Sussex, England, som startade 1933.

Majorerna och sedermera 1000-serien med starka och pålitliga fyrcylindriga traktorer, blev storsäljare över stora delar av världen. Men under 1970-talet uppstod en efterfrågan på en större Ford med sexcylindrig motor på kanske 100 hästkrafter. Ford höll emot in i det längsta; de var, kanske med rätta, kända för att vara konservativa.

– Det gjorde att flera företag runt om i Europa helt enkelt byggde egna sexcylindriga ford-traktorer.. Motorerna fanns ju. Fords industridivision tillverkade sexcylindriga motorer, sådana som bland annat satt i lastbilen Trader, berättar Ford-entusiasten Mattias Smedberg.

Motorerna som tillverkades i Dorset användes i allt från elverk till skördetröskor och entreprenadmaskiner. Bland andra Clayson/New Holland använde Fordmotorer.

– Man köpte helt enkelt komponenter från Ford, axlar, växellådor, hytter och så vidare och byggde egna sexcylindriga Ford-traktorer. Bland de som byggde sådana fanns OK i Finland, ett danskt företag, Belgiska EVA och så County.

Traktorn som kom att säljas som Ford 8100 tillverkades av just County, mest känd för sina fyrhjulsdrivna traktorer med lika stora hjul, också de byggda på Fordkomponenter.

– Men EVA har också varit med på ett hörn. County köpte en bakände från Fords 7700. På den monterades sedan en så kallad subframe, en slags badkarsliknande ram, tillverkad av just EVA. I denna ram hängdes den sexcylindriga Dorsetmotorn på 115 hästkrafter, en rejäl sexa med ett underbart ljud. Motorns oljetråg gjorde att framaxeln fick ett udda utseende. A-staget, som som stabiliserar framaxeln på tvåhjulsdrivna traktorer, sitter vanligen bakåt. Men det fick inte plats på 8100, därför sitter det vänt framåt.

– Det är alltså en County, men Fordåterförsäljare sålde den som Ford 8100 med början 1979.

Det blev en succé. Redan 1982 hade Ford ändrat sig och gjorde en egen sexcylindrig traktor, Ford 8200.

– Där släppte det inte riktigt med försäljningen. Men efterföljaren, Ford 8210, blev en av Fords mest sålda modeller. Det visade att County hade rätt med 8100.

Ford som traktortillverkare försvann när traktordivisionen, som då hette Ford/New Holland, köptes av Fiat 1991. Det som efter flera uppköp kom att kalls CNH, Case IH-New Holland, är i dag en av världens största tillverkare av jordbruksmaskiner och traktorer. Fordarnas blå färg lever fortfarande kvar.

Mattias Smedberg driver tillsammans med sin sambo ett litet jordbruk på Tierpsslätten, i Österensta, med får, vall- och spannmålsodling.

– Min 8100 är egentligen helt ny på gården. Jag hade under flera år föregångaren, fyrcylindriga 7700. Jag ville ha en lite större traktor. Jag fick tag på 8100:an i en grannby.

Traktorn ska användas till transporter, plöjning och harvning. Hydraulkapaciteten räcker gott. Två dubbelverkande uttag och fri retur gör att de flesta moderna maskiner går att använda. Hytten är förvånansvärt tyst och komfortabel. Reglagen är modernt placerade, till höger i hytten.

Mattias använder äldre maskiner i sitt lilla jordbruk. Den traktor som kanske går mest är en bakhjulsdriven Ford 4630 med frontlastare.

– Jag är uppväxt med Ford och Fordson. Det var det som gällde på min föräldragård på Gotland. 4630:n kom med till fastlandet.

Mattias menar att han inte saknar fyrhjulsdrift.

– Nejdå. För mina behov fungerar de här traktorerna utmärkt. Jag kanske måste välja att inte åka ut och plöja när det är som allra blötast, men just att plöja när det är för blött är ju skadligt för jorden också….

Annons: