Pionjären från Alfta

Textstorlek:

Skogs- och jordbruksmaskiner blir allt mer påkostade och avancerade. Men det finns också en annan kategori – slitvargarna – som bara går och går. Under rubriken ”Trotjänaren” letar vi upp veteraner i arbete, fjärran från puts och utställningsskick.

Annons:

När man ser en Volvo BM 868 i arbete slås man över hur lite som egentligen hänt med skogsmaskiner, skotare. Vittvångs gårds Volvo BM 868 från1971 ser ut ungefär som skotare gör i dag och fungerar ungefär så också. Men kapaciteten och komforten är givetvis sämre.

Maskinen byggdes av ÖSA, Östbergs Fabriks AB i Alfta. ÖSA hade sedan 1950-talet ett omfattande samarbete med BM. Bland annat utvecklade ÖSA den legendariska Bamse. ÖSA började som en liten bysmedja och var en av de pionjärföretag som med sitt utvecklingsarbete möjliggjorde den nästan febrigt snabba mekaniseringen av skogsbruket under 50- och 60-talet.

På 60-talet utvecklades de så kallade halvbandarna, Stor-Nalle och Lill-Nalle. 1968 presenterade ÖSA sin första rena hjulskotare. Den marknadsfördes som Volvo BM SM-668. Kort efteråt uppdaterades maskinen med den betydligt större, sexcylindriga Volvo BM D50-motorn, på 105 hästkrafter. SM 868 var född. Maskinen blev en stor succé. Den tillverkades i som mest 14 exemplar i veckan 728 tillverkade på ett år kan jämföras med 2015, då det såldes 280 skotare sammantaget i Sverige.

Maskinen innebar ett rejält lyft jämfört med de samtida maskiner som fanns. Dessa hade ofta både växellåda och motor gemensamt med jordbrukstraktorer. Det innebar oftast manuell koppling, bara två växlar bakåt och avsaknad av dubbelkommando. Ville man köra bakåt, som skotare gör i dag, blev det till att backa som i en vanlig traktor, med blicken över axeln.

– Den här har dubbelkomando. Man vänder stolen bakåt och styr med en spak, precis som i moderna maskiner, säger berättar Lennart Sjöblom, som skotade med maskinen i ett lövskogsområde mitt inne i centrala Örebro.

Lennart har kört skotare sedan han slutade skogsskolan 64.

– Jag började i en ÖSA-Bamse med griplastare, sedan blev det Stor-Nalle, En sådan här körde jag under några år på 70-talet. Så det här är en nostalgitripp, både jag och maskinen är väl egentligen pensionärer, skrattar Lennart.

Lennart gillar systemet med flera stora spakar för att köra kranen.

– Det här är känsla. Har man som jag, i flera decennier, kört maskiner med joystickar, och det som i skogssammanhang kallades för apskallar, är det här rena nostalgitrippen. Mera direkta rörelser i kranen.

Maskinen har riktig, driven boggi. När den kom var det fortfarande vanligt med en rulle som drev på däcken. Växellådan har två steg, utöver det finns hög och låg-växel, samt fram-backslag. Det gör alltså fyra växlar bakåt och framåt. Kraftöverföringen sker med konverter.

SM 868 tillverkades fram till 1974. ÖSA hade då redan börjat utveckla nya maskiner.

ÖSA 270 kom 73 och hade, precis som dagens maskiner, hydrostatisk drift, det vill säga en helt hydraulisk, steglös kraftöverföring. Just det blev slutet för samarbetet med Volvo BM. De ville fortsätta med växellåda och konverter, ÖSA ville gå vidare med hydrostatisk drift. Det var början till slutet för Volvo BM i skogen, som upphörde helt med skogsmaskiner 1977.

ÖSA 270 hade också pendelarmar som gav en komfortabel gång och gjorde att maskinen nivelerade, alltså alltid gick horisontellt. Maskinen försågs också med olika processorer.

ÖSA blev allt större på 70 talet. Man byggde till och med en egen skogskola, ÖSA-skolan för att utbilda i modernt, mekaniserat skogsbruk. Man drev utveckling på flera områden. Olika varianter av skördare, processorer, exempelvis, som på sikt kom att mynna ut i de engreppsskördare vi har i dag. Man provade bland annat också olika metoder för mekaniserad röjning och mekaniserad plantering.

Åren 1979-1981 såldes ÖSA successivt till finska Rauma Repola, som bland annat tillverkat Skogsmaskiner under märket Lokomo. Under 1980-talet fortsatte utvecklingen och Kockums skogsmaskintillverkning i Söderhamn, det som tidigare hette SMV, köptes upp och avvecklades. Skogsmaskintillverkaren Bruun i Filipstad köptes upp 1983.

År 1988 ombildas företaget till något som kom att heta FMG, forrest machine group, då försvann varumärkena ÖSA, Kockum, Bruun system, Lokomo och franska Cemet agrip. Efterhand köptes även kanadensiska Timberjack in. Senare blev det namnet på hela företaget.

1993 chockade FMG genom att stänga i Alfta och flytta tillverkningen till Filipstad. Tio år senare var historien slut i Sverige, då all tillverkning flyttade till Finland. Några år senare köpte John Deere hela verksamheten.

Annons: