Vägsamfällighetens trogna Boxer 350

I år var det 60 år sedan traktorn 350 Boxer presenterades. 1959 kom den att säljas både som Bolinder-Munktell BM 350 Boxer och som Volvo T 350 Boxer.

Båda varianterna var dock röda. Tidigare hade ju de traktorer som såldes under BM:s varumärke varit gröna.

I början av 1960-talet hade namnet BM Volvo tagit över på alla produkter. Traktorn, som var ovanligt robust byggd, hade en bra, stark motor med trevlig gång och bra segdragningsförmåga.

Det blev succé. Traktorn anses av många vara den bästa traktor BM Volvo någonsin gjorde. Att den låg bra i tiden och rentav var riktigt modern för sin tid. Finnesser som kraftuttag oberoende av kopplingen, tio växlar framåt och två bakåt och diffrentialspärr var inte självklara 1959. Traktorn hade också ett modernt utseende, med ett rymligt insteg från sidan. Fram till och med Boxern hade BM-förare varit hänvisade till att klättra in bakifrån.

Den stabila konstruktionen gjorde att Boxern fick bli basen för många olika maskiner. Det gjordes bland annat grusdumprar, skogsmaskiner och truckar med Boxers traktorkropp som grund.

Att en vägförening har en egen traktor får nog ses som rätt ovanligt. Lövdalens vägsamfällighet köpte sin BM Boxer 1997.

– Det var en kille som skötte alla sysslor på vägen med sin traktor som flyttade. VI stod i valet och kvalet om vi skulle köpa in tjänster. Det slutade med att vi köpte den här traktorn, för 22 000. Det har betalat sig, menar Conny Holmström, och klappar om den gamla traktorn.

En gissning är att traktorn skulle vara värd mer om den skulle säljs i dag.

Traktorn är av 1964 års modell och har därmed det modernare Terra trol-hydraulsystemet. Den har också tillvalet, kraftuttag som är oberoende av kopplingen.

– Vi är en arbetsgrupp som turas om att göra sysslorna på vår lilla vägsamfällighet, vägen är drygt en kilometer lång. Vi gör allt med Boxern, både snöröjning, sladdning, kantslåtter och en hel del annat. Det är bara grusningen vi lejer till. Vi räknar ju inte vår arbetstid. Men det är klart att vi spar pengar, får mer valuta för dem än om vi skulle köpa in alla tjänster.

Svea Jord & Skog är på plats när vägen ska sladdas. Den lilla burna sladden är redan påkopplad.

Gunnar Johansson äntrar Boxern och börjar sladda.

– Traktorn har varit bra. Vi fick dock byta topplockspackning i vintras. Vi lämnade iväg jobbet den här gången. Jag har gjort det själv en gång tidigare, berättar Conny. Han har också en egen Boxer vid sitt hus en bit bort.

Boxern var i allt väsentligt en ny konstruktion. Ny växellåda, ny bakaxel och en stabil ramkonstruktion. Motorn var sig rätt lik från BM 35/36, men hade fler hästkrafter, lite annan bestyckning. Det har bra vrid och en gång som många uppskattar.

När traktorn presenterade hade den hydraulsystem från Cresco. Det visades sig inte vara så bra och fick en del kritik, bland annat för svag lyftkraft. 1961 kom Terra trol, som betyder jordkontroll, som var ett väl fungerande system för trepunktslyften som hängde med till företaget slutade göra traktorer, men några uppgraderingar

Traktorn presenterades 10.30 i Stockholm den 18 mars 1959. Senare fram emot sommaren visades den upp stort på mässan Rila i Jönköping, en föregångare till Dagens Elmia.

Boxern började hösten 1967 ersättar av efterföljaren, BM 600. I mångt och mycket samma traktor, men med bättre hytt och en annan insprutningspump.

BM 350 Boxer är en av de mest populära veterantraktorerna i dag. En välvårdad maskin kan inbringa ett pris på bortåt 100 000