Vägsamfällighetens trogna Boxer 350

I år var det 60 år sedan traktorn 350 Boxer presenterades. 1959 kom den att säljas både som Bolinder-Munktell BM 350 Boxer och som Volvo T 350 Boxer.

Båda varianterna var dock röda. Tidigare hade ju de traktorer som såldes under BM:s varumärke varit gröna.

I början av 1960-talet hade namnet BM Volvo tagit över på alla produkter. Traktorn, som var ovanligt robust byggd, hade en bra, stark motor med trevlig gång och bra segdragningsförmåga.

Det blev succé. Traktorn anses av många vara den bästa traktor BM Volvo någonsin gjorde. Att den låg bra i tiden och rentav var riktigt modern för sin tid. Finnesser som kraftuttag oberoende av kopplingen, tio växlar framåt och två bakåt och diffrentialspärr var inte självklara 1959. Traktorn hade också ett modernt utseende, med ett rymligt insteg från sidan. Fram till och med Boxern hade BM-förare varit hänvisade till att klättra in bakifrån.

Den stabila konstruktionen gjorde att Boxern fick bli basen för många olika maskiner. Det gjordes bland annat grusdumprar, skogsmaskiner och truckar med Boxers traktorkropp som grund.

Att en vägförening har en egen traktor får nog ses som rätt ovanligt. Lövdalens vägsamfällighet köpte sin BM Boxer 1997.

– Det var en kille som skötte alla sysslor på vägen med sin traktor som flyttade. VI stod i valet och kvalet om vi skulle köpa in tjänster. Det slutade med att vi köpte den här traktorn, för 22 000. Det har betalat sig, menar Conny Holmström, och klappar om den gamla traktorn.

En gissning är att traktorn skulle vara värd mer om den skulle säljs i dag.

Traktorn är av 1964 års modell och har därmed det modernare Terra trol-hydraulsystemet. Den har också tillvalet, kraftuttag som är oberoende av kopplingen.

– Vi är en arbetsgrupp som turas om att göra sysslorna på vår lilla vägsamfällighet, vägen är drygt en kilometer lång. Vi gör allt med Boxern, både snöröjning, sladdning, kantslåtter och en hel del annat. Det är bara grusningen vi lejer till. Vi räknar ju inte vår arbetstid. Men det är klart att vi spar pengar, får mer valuta för dem än om vi skulle köpa in alla tjänster.

Svea Jord & Skog är på plats när vägen ska sladdas. Den lilla burna sladden är redan påkopplad.

Gunnar Johansson äntrar Boxern och börjar sladda.

– Traktorn har varit bra. Vi fick dock byta topplockspackning i vintras. Vi lämnade iväg jobbet den här gången. Jag har gjort det själv en gång tidigare, berättar Conny. Han har också en egen Boxer vid sitt hus en bit bort.

Boxern var i allt väsentligt en ny konstruktion. Ny växellåda, ny bakaxel och en stabil ramkonstruktion. Motorn var sig rätt lik från BM 35/36, men hade fler hästkrafter, lite annan bestyckning. Det har bra vrid och en gång som många uppskattar.

När traktorn presenterade hade den hydraulsystem från Cresco. Det visades sig inte vara så bra och fick en del kritik, bland annat för svag lyftkraft. 1961 kom Terra trol, som betyder jordkontroll, som var ett väl fungerande system för trepunktslyften som hängde med till företaget slutade göra traktorer, men några uppgraderingar

Traktorn presenterades 10.30 i Stockholm den 18 mars 1959. Senare fram emot sommaren visades den upp stort på mässan Rila i Jönköping, en föregångare till Dagens Elmia.

Boxern började hösten 1967 ersättar av efterföljaren, BM 600. I mångt och mycket samma traktor, men med bättre hytt och en annan insprutningspump.

BM 350 Boxer är en av de mest populära veterantraktorerna i dag. En välvårdad maskin kan inbringa ett pris på bortåt 100 000

Roland brinner för sina Nuffield

Skogs- och jordbruksmaskiner blir allt mer påkostade och avancerade. Men det finns också en annan kategori – slitvargarna – som bara går och går. Under rubriken ”Trotjänaren” letar vi upp veteraner i arbete, fjärran från puts och utställningsskick.

Roland Winblad i Skyberga, nära Kumla, är förtjust i Nuffield. Han äger inte mindre än fyra stycken. 3 stycken 3/42 och en 4/65.

– Då har jag bara samlat i ett par år. jag skulle gärna vilja ha ta på fler, speciellt de lite äldre modellerna, berättar han.

Nuffield var under 50 – och 60-talet populära i Sverige. Vissa år var försäljningen i paritet med storsäljare som Volvo BM, Ford/Fordson och Massey Ferguson.

Rolands Nuffieldvurm föddes redan 1970.

– Ja, Jag minns inte riktigt vad det var som fick mig att fastna för märket från början. Kanske var det så enkelt att jag råkade hitta en passande maskin till rätt pris. Jag köpte min första Nuffield 1970. Det var en 10/60 med några år på nacken då. Den var var skogsutrustad, med en kran på taket, halvbandsutrustning och en förstärkt framaxel. Jag brukade då min föräldragård.

1974 blev det byte.

– Då köpte jag en Nuffield 4/65 från 1969. Samma årsmodell som den jag nu äger. Jag jobbade på den tiden på Hallsbergs kommun och körde även på entreprenad. Jag röjde bland annat snö och körde slam-containers med Nuffielden, fram till 1978,

Då blev det andra traktorer, det hade nämligen hänt saker med märket då.

– Ja, omorganisationer, sammanslagningar, gjorde att märket bytte namn till Leyland. De blev blå. Men det stannade inte där. Med namnbytet blev det skit. Traktorerna tappade snabbt i kvalitet, menar Roland.

De mindre trecylindriga 3/42 som Roland äger är av årsmodellerna 61 och 64.

– På 64:an nyare har det blivit en grövre framaxel och oberoende kraftuttag och hydraulpump. Det innebär att kraftuttaget och hydraulen går även om man trycker ner kopplingen, som på en modern traktor.

Traktorerna har dock en egenhet som nog var rätt omodern i början av 1960-talet. De har inte hög och lågväxel. Lådan har bara fem växlar framåt och en back.

I likhet med alla Nuffield från 50-talet har 3/42 högerstyrning, eller, i alla fall något åt det hållet. Ratten sitter inte i centrum, utan lite åt höger. Det underlättar insteget från vänster.

– Alla mina tre 3/42 är försedda med en nedfällbar belastningsbrygga där fram, där man kunde lägga sten och kanske en vikt. Det beror på att traktorn är rätt lätt i framändan. Den kan lyfta och dra en treskärig plog på lätta jordar. Men då lättar den gärna där fram. Den enkla växellådan gör nog traktorkroppen rätt kort.

Motorn är Nuffields egna, eller BMC, som koncernen egentligen hette, den är på drygt 40. hästkrafter. Alla traktorer från den här tiden levererades med störtbåge eller hytt. Rolands traktorer har en väderhytt som påminner om Klippan, men är från en annan tillverkare.

Rolands 4/65 var efterföljare till Nuffield 10/60. Designen var annorlunda, med lite utstickande fästen för framljusen. Det ger ett lite glosögt intryck. Nu är det en för tiden modern traktor, med diffrentialspärr, växellåda med hög och låg och hela fem gruppväxlar.

– Hydraulen har har lastavkänning med ungefär samma system som Ferguson, även om det nog inte var riktigt lika utvecklat. Den hade hängt med rätt länge 1969. Det var också standard med yttre hydraulik, med egen ventil. Den fyrcylindriga motorn är på 65 hästkrafter. BMC, Brittish Motor Comapany hade nu blivit BLMC. Leyland hade kommit in i bilden.

Traktorn är försedd med en tidstypisk hytt som påminner om de som satt på exempelvis Massey Ferguson. Rätt mycket plåt, rätt lite fokus på ljudisolering. En betydligt mer påkostad instrumentering och och värme.

Roland har renoverat sina Nuffield varsamt och målat upp dem.

– Det har varit lite varierande skick. Min 3/42 från 61 hade exempelvis av någon anledning en skjorta i tanken. Motorerna är inga konstigheter. Det som förstör dem är om de står utan kylarvätska under lång tid. Då torkar tätningarna till de lösa fodren, avslutar Roland och äntrar sin 4/65.