Brittisk dragare i rött

Textstorlek:

Skogs- och jordbruksmaskiner blir allt mer påkostade och avancerade. Men det finns också en annan kategori – slitvargarna – som bara går och går. Under rubriken ”Trotjänaren” letar vi upp veteraner i arbete, fjärran från puts och utställningsskick.

Annons:

När Hans-Olov Hildor för några år sedan ville ha en lite mindre traktor, gärna en veteran, för att plöja potatisland, jordfräsa lite i trädgården och andra småkörslor på gården i Södra Närke, hittade han en David Brown i en annons.

– Den fanns några mil härifrån, från början såldes den dock i Värmland, berättar Hans-Olov.

Traktorn såg bra ut utseendemässigt. Dessutom hade den nya däck.

Traktorn har blivit en trevlig bekantskap.

– Jag har använt den till allt möjligt, bland annat har jag plöjt en del. Den har ett avancerat hydraulsysatem, med dragkratreglering, lägesreglering och liknande, som jag inte helt lärt mig än. Difrentialspärr är också bra. Den fungerar bra, även om komforten givetvis inte är så lysande på en traktor från 1962.

Traktorn renoverades av förra ägaren

– Allt är väl inte gjort efter konstens alla regler, men den fungerar fint och ser trevlig ut. Att man konverterat från sexvolts likströmsgenerator till tolvvolts växelströmsgenerator är bara bra, det ger lite bättre ljus.

En fördel är att traktorn går fort på vägen.

– Ja, den går betydligt snabbare än min Fiat från 80-talet.

Hans-Olovs traktor heter David Brown 990. Det som i dag är en rätt liten traktor var på den tiden en relativt stor dragare. Med 52 hästkrafter var 990:n lite starkare än exempelvis BM Volvo Boxer och Fordson Power Major.

Den var välutrustad med ett starkt och avancerad hydraulsystem och diffspärr. Den hade modernt insteg med dörrar från sidorna och fyrcylindrig motor.

Hans- Olovs traktor är, i likhet med hundratals traktorer, från alla möjliga tillverkare på 50- och 60-talet, försedd med störtbåge, eller så kallad väderhytt, från svenska Klippan. Textildetaljerna har fallit bort efter hand, en del är ersatt med plåt. Kvaliteten på hytterna kanske inte alltid motsvarade den på traktorn.

Tanklocket på Hans-Olovs traktor sitter utanför hytten, på motorhuven, en stor fördel. På många samtida traktorer med Klippanhytt hamnade tanklocket inne i hytten, vilket kräver närmast akrobatiska färdigheter när traktorn ska tankas från en dunk.

David Brown övertog ledningen för familjeföretaget 1931, blott 30 år gammal. 1934 byggde han en traktorfabrik i Huddersfield, England. Till en början var planen att samarbeta med Harry Ferguson. De Byggde också en gemensam traktor, Ferguson Brown. Precis som för Ford så sprack dock samarbetet med Harry Ferguson. Det gick inte att komma överens. 1948 bröts samarbetet.

När andra världskriget bröt ut inriktades fabriken på krigsvedermödorna, exempelvis konstruerade Brown ett system för styrning av stridsvagnar med differentialen, Merritt-Brown, som fanns i andra världskrigets stridsvagnar. Det fanns bland annat i den välkända Centurion-stridsvagnen, som tjänstgjorde även i svenska försvaret.

Efter kriget kom VAK1, en rejäl, modern dragare för jordbruket som snabbt blev en succé och gjorde David Brown till en av efterkrigstidens största traktortillverkare.

David Brown ägnade sig inte bara åt traktorer. Redan 1948 köpte han karossfabriken Tickford och bilmärkena Aston Martin och Lagonda.

På 1960-talet kom nya innovationer, än mer avancerad hydralik, avancerad. Designen gjordes om och traktorerna blev vita, med bruna detaljer.

1972 såldes David Browns traktortillverkning till Amerikanska Tenneco, som tillverkade Case.

På 1970-talet såldes de engelska traktorerna under namnet David Brown Case. En bit in på 1980-talet försvann varumärket David Brown helt. Case slogs ihop med International Harvester och Blev Case IH. 1999 köpte maskintillverkaren New Holland upp Case IH och jättekoncernen CNH, med säte i Italien, bildades.

CNH ägs av familjen Agnelli, som bland annat grundade Fiat. Redan 1991 köpte dock Fiat New Holland, som då ägdes av Ford.

David Brown försvann alltså i en jättekoncern där varumärkena Fiat, David Brown, Ford, New Holland, Case, International Harvester och några till tuggat ner till två, New Holland och och Case IH.

Trots att märket sedan länge är borta finns gott om reservdelar till David Brown. Traktorerna tillverkades ju i mycket stora upplagor, därför finns en stor eftermarknad. Även om inte allt går att hitta i Sverige går det utmärkt att beställa delar frän Storbrittanien.

– Men än har jag inte behövt byta något alls, säger en nöjd Hans-Olov.

Annons: