En modern veteran

Textstorlek:

Skogs- och jordbruksmaskiner blir allt mer påkostade och avancerade. Men det finns också en annan kategori – slitvargarna – som bara går och går. Under rubriken ”Trotjänaren” letar vi upp veteraner i arbete, fjärran från puts och utställningsskick.

Annons:

När Jan Qvarnström, Kävesta, ett par mil söder om Örebro, köpte sin Ford 7710 1992, var den redan nästan tio år gammal. Årsmodellen är 1983.

– Jag vill ha en bra begagnad traktor som komplement. Jag fastnade för den förhållandevis goda komforten, sikten och smidigheten. Trots avsaknad av exempelvis fyrhjulsdrift kändes 77100:an modern, menar Jan.

Ännu en fördel är att växlarna i gruppväxeln är helt synkroniserade. Jan använder fortfarande traktorn en hel del trots att den är 33 år.

– Den används för att flytta kärror och vagnar i skörden. Den får också gå för betesputsare, handelsgödselspridare och ogrässprutan. Det är därför den just nu är försedd med smala radodlingshjul. Traktorn har en enastående liten vändradie. Det är dessutom mycket bra sikt, både runt om och bakåt, ner över lyftkroken.

Traktorn har dock en stor nackdel menar Jan.

– Ja, efter nutida mått, när vi har 40-traktorer, tycker man att den går rejält lusigt på vägen. Den gör kanske max 25 kilometer i timmen med originalhjulen.

Några större reparationer har inte Jan gjort sedan 1992.

– Nej, den har gått riktigt bra. Kvaliteten måste vara bra. Plastskärmarna över framhjulen vibrerade. Det gjorde att en av styrspindlarna tog stryk, den är utbytt. En intressant detalj är att AC: fortfarande fungerar mycket bra. Den är aldrig renoverad eller påfylld. Något för moderna biltillverkare att ta efter.

Spakarna i hytten sitter modernt på höger sida. Det är frågan om manuell hög och låg, och gruppväxel. Traktorn har också snabbväxel med två lägen.

– I original växlade man med foten, på en liten knapp. Men någon hade flyttat upp den till en av växelspakarna redan när jag köpte den. Hydraliken är bra. Det finns två dubbelverkande uttag, ett för broms, kopplat till pedalen.

Dessutom är det ena lyftstaget hydrauliskt justerbart i höjdled. Det innebär att man kan justera ena lyftarmen inne i från hytten.

– Smidigt när man ska koppla för. Jag använder det också när jag gödslar. Kör man vid en kant kant kan man då vinkla ner spridaren så man inte sprutar konstgödsel långt över exempelvis en bäck.

Det finns också en yttre kolv som hjälper till och höjer lyftkraften

– Det gör att den kan lyfta ovanligt mycket. Jag har plöjt med fyrskärig, Kvernelands växelplog utan problem. Traktorn är relativt lång, så den klarar lyftkraften bra. Men den Överumsplog jag numera använder är för tung.

Jan har moderniserat sin Ford med en GPS-utrustning, En så kallad spårhund. En praktisk lösning för att få den moderna tekniken i en äldre traktor.

Ford 7710 började tillverkas redan 1981. Den sista tillverkades 1990. Även om Jans traktor är bakhjulsdriven fanns 7710 med fyrhjulsdrift. Det var inte ett självklart val 1983. Man slutade sälja 7710 i Sverige redan 89 och satsade då redan på efterföljaren 7810, med sexcylndrig motor.

Motorn är fyrcylindrig, effekten knappt 100 hästkrafter.

Traktorn härstammar i praktiken redan från 1976, då föregångaren 7700 släpptes. Även om 7710:an moderniserades hämtades mycket teknik från 7700.

Traktorn tillverkades i Fords fabriker i Basildon, Storbritannien Senare kom 7710 att tillverkas även I USA.

Under 60- och 70-talet hade Ford ett välkänt problem som drabbade en del traktorer. När det kom partiklar i kylarvattnet skapades kavitation, virvelströmmar, som kunde nöta hål i motorblocket. Flera tillverkare hade liknande problem.

På 7710:an är dock det problemet avhjälpt. Motorn har ett filter för kylvattnet som effektivt rådde bot på det problemet.

– Det är bara att se till att byta det. Jag kör dessutom med destillerat vatten. Det har aldrig varit några problem, säger Jan.

Ford var ett av de mer populära traktormärkena i Sverige. Fords traktordivision hade fabriker på många platser i värden. Mycket stora serier innebär att reservdelstillgången är stor, även på så här gamla traktorer.

Ford hade under lång tid ett samarbete med maskintillverkaren New Holland. Industridivisionen hade exempelvis försett New Holland med motorer till tröskor, vallamaskiner och liknande. På 70-talet köpte Ford upp New Holland.

På 80-talet började Ford sälja av traktordivisonen i omgångar till Italienska Fiat. 1991 ägde Fiat hela koncernen. Varumärket Ford kunde inte längre användas. Alla jordbruksmaskiner och traktorer kom sedan att kallas New Holland.

Annons: