Agcos nya stortröska

Textstorlek:

När Agco nu tar fram nya stortröskor blir det en ren rotortröska, med marknadens längsta rotorer. Det mesta är stort på nya Ideal, som kommer både med Fendt och MF-märke. Allra mest imponerar kanske tanken. Den rymmer 17,5 kubikmeter. När man ska tömma gäller det att hålla i hatten och ha bra botten i vagnen. 80 sekunder tar det nämligen att tömma tanken genom den gigantiska skruven.

Annons:

Vi var med på Lantmännens premiärvisning på Bjertorp i Västergötland.

När samarbetet med Claas bröts för några år sedan förlorade Lantmännen maskin bröts många år mycket stor marknadsandel för Lantmännen maskin. Lantmännen har under decennier förknippats med Claas tröskor. Lantmännen stärkte istället samarbetet med Agco, som inte hade några riktigt moderna stortröskor att erbjuda, fram tills nu.

Ideal kommer att börja säljas nästa år. Den är helt nyutvecklad, men bygger på både beprövad tröskteknik och helt ny.

– Någonstans insåg man att det är bättre att börja från en helt ny plattform än fortsätta förbättra äldre konstruktioner, säger Magnus Ramberg på Lantmännen maskin.

Tröskorna tillverkas i Agcos fabrik i Italien.

– Målet var en rotortröska, med alla dess fördelar, som både ger hög kapacitet, få skadade kärnor, ren spannmål i tanken, bra halmkvalitet och måttlig bränsleförbrukning. Jag anser att man nått målet. Halmkvaliteten, som varit rotortröskornas problem, är nästan i klass med en traditionell halmskakartröska, hävdar Ramberg.

Skärborden är de beprövade powerflow-borden, med gummimattor som för materialet bakåt mot inmatningskruven.

Ideal-serien består av tre modeller, 7, 8 och 9. 7:an har en enkel rotor, de två större, dubbla. Rotorerna är 4,84 långa. Framför dem sitter en inmatningsrotor på tvären. Men bak finns ingenting, där går halmen direkt ut från rotorerna till sträng, eller till halmhacken. Det finns flera skärbord att välja på. Men den största nian kan fås med 40 fot. Den har en motor på 650 hästkrafter från MAN.

Rotorerna har olika delar. Framtill, där ungefär 75 till 80 procent av kornen tröskas ur är rotorerna försedda med slagor och slagskor som väldigt mycket liknar de i en traditionell tröskcylinder.

– Helt enkelt för att det är beprövad teknik som fungerar mycket bra. Hela konstruktionen genomsyras av enkelhet. Man har rationaliserat bort allt krångel och minimerat antalet remmar.

Trots det finns mängder med ny teknik. Inne i verket finns ett stort antal akustiska sensorer som mäter belastning i verket. Det finns också en höghastighetskamera i tanken, och givetvis spillindikator.

– Man kan sedan styra verket via en app i en läsplatta som ansluter till tröskans inbyggda wifi. Där kan man välja strategi. Många klarar sig med att gå på spillnivån och anpassa farten efter det. Men man kan också välja att prioritera så ren slutprodukt som möjligt, eller så få skadade kärnor som möjligt, eller högsta tänkbara kapacitet om regnmolnen närmar sig.

Man ställer steglöst mellan de olika strategierna i ett triangelliknande gränssnitt på pekplattan. Tröskan ställer sedan in tröskans olika delar helt automatiskt. Bordet, bordets mattor, inmatningselevatorn, rotorerna, allt ställs in så att varvtalet blir optimalt i förhållande tillvarandra.

– Det här är viktigt. Många upplever att man känner sig osäker på om man ställt in så tröskan fungerar optimalt.

– Magkänslan inför de här nya tröskorna är bra. Det ska bli roligt att börja sälja en helt nyutveklad, modern stortröska, säger Anders Hildingsson som under många år arbetat med tröskor på på Lantmännen maskin i Örebro.

Annons: