De gröna tröskorna från Morgongåva.

Textstorlek:

Skogs- och jordbruksmaskiner blir allt mer påkostade och avancerade. Men det finns också en annan kategori – slitvargarna – som bara går och går. Under rubriken ”Trotjänaren” letar vi upp veteraner i arbete, fjärran från puts och utställningsskick. Vi fortsätter med tröskspecial.

Annons:

Väldigt många har nog tröskat, eller sett någon tröska med en grön, bogserad Aktiv M. Tröskan var utan tvekan en stor succé och förmodligen den mest tillverkade skördetröskan i Sverige: 17 950 stycket tillverkades. Tröskorna fanns först enbart med säckanordning. Alltså en plattform där någon stod och hanterade och bytte säckar. Efter hand kom tröskorna med modern tank och tömningsskruv. Det gick också att köpa delar för att bygga om till tank i efdterhand. Spannmålshanteringen övergick snabbt från säckhantering till bulk under 1960-talet.

De första Aktiv-tröskorna, som undantagsvis också kunde gå under namnet Aros, började byggas 1948. Skärbordet är på fem fot.

– Eftersom tröskverket i princip är lika brett som skärbordet har tröskan överraskande god kapacitet, menar Åke Andersson, som odlar några få hektar spannmål varje år. Tröskar gör han med en Aktiv M och en Volvo T-24.

– För det mesta orkar den lilla traktorn, om det inte blir för bra skörd. Då går det tungt. Jag har modernare traktorer, men uppskattar sikten i en öppen traktor.

Åkes tröska är en sen modell. Men modern kamhaspel delvis i plåt och en inbyggd hydraulpump som används för att lyfta haspel och bord.

– Det gör den lite bekvämare att hantera. På de äldre var det handspakar som gällde när bordet skulle lyftas.

Tidigare Aktiv M hade haspel helt i trä, utan kammar.

Ett skäl till att Aktivtröskorna blev så populära var priset. De var billigast.

– Men de var dessutom ovanligt lätta. Konkurrenter, bland annat Munktells från Hallsberg, var betydligt tyngre. En annan fördel var de stora lågprofildäcken. Det tillsammans med låg vikt gjorde att det gick fint även blötas höstar.

Det var också en enkel konstruktion som höll bra.

– Den här har jag egentligen inte gjort något med förutom att byta ut mattan.

Mattan för upp spannmålen till inmatningen på tröskverket. På moderna tröskor är mattan ersatt med en kedjeelevator. Åke har ersatt den gamla mattan av canvas av en ny, av presseningsplast, som han fick specialbeställa från en presseningsfirma.

– Jag växte upp på en gård utanför Eskilstuna. Jag blev tidigt intresserad av maskiner. Redan som 15-åring fick jag jobb på en maskinfirma i närheten. Ett jobb blev att leverera nya Aktiv skördetrsökor 1962. Det blev många. Tillbaks från gårdarna tog vi med oss självbindaren som byttes in. Vi körde dem direkt till tågstationen. När en vagn med självbindare var full gick den mot Norrland, där de fortfarande gick att sälja. Sedan gick utvecklingen fort. Redan i slutet av 1960-talet gjorde många bogserade tröskor samma resa mot Norrland, när Sörmlandsbönderna bytte till självgångare.

Hemma på föräldragården var det dock en bogserad Munktellströska som gällde.

– En tung maskin försedd med relativt små tvillinghjul. De gick mycket tungt att dra när det var blött.

Åke har ytterligare en Aktiv M, med säckanordning.

– Den är inte igång. Jag måste sätta ditt en ny matta på den också.

Efter några år tillverkade Aktiv även en självgående tröska. Den kallades M2 S och var i allt väsentligt en självgående M, men med lite bredare skärbord. Det blev ett problem. Det matade inte riktigt från kanten på bordet. Många löste det genom att peta fram lite med en pinne ibland.

Tröskorna tillverkades av Westeråsmaskiner AB i Morgongåva, när Heby, som då låg i Västmanlands län. Deras verksamhet etablerades etablerades redan 1898. Från början tillverkades bland annat slåttermaskiner för häst och såmaskiner. Tröskorna presenterades 1948, men tillverkningen kom igång ordentligt 1952.

På 1950-talet började sedan tillverka snöfordon. Bland annat ett bandgående fordon kallat Snowtrac och en snöscooter kallad Snowtric. I slutet av 1960-talet stötte företaget på stora ekonomiska problem. Ett tag hette ägarkoncernen And Fischer. Lite senare var Elektrolux inne som ägare.

Nästa steg i utvecklingen blev också en storsäljare. Den kallades Aktiv 800. En het ny självgående Skördetröska. Den kom att moderniseras i olika steg och överleva i princip ända till slutet av 1980-talet. Då såldes tröskorna under namnet Aktiv Överum. Men innan dess hade de under ett antal år sålts under Volvo BMs varumärke.

Åke köpte sina tröskor i Morgongåva för några år sedan.

– Det fanns en aktiv förening som ville bevara maskiner och industriminnen där. De skulle få disponera en de av den gamla industrins lokaler.. Men det gick i stöpet och de fick dåligt med utrymme och sålde då ut en del av de maskiner de köpt på sig.

Annons: